Opettajat tasapainoilevat

ToiMeen!-hankkeesta jelppiä koulupäivään

Toiminnallinen oppiminen voi olla oppimista sisällä ja ulkona, niin koulussa kuin myös lähimetsässä tai kadulla, yhdessä oman ryhmän kanssa tai yksilötyönä, äänekkäästi, mutta myös rauhoittuen. Se voi olla liikuntaa fyysisesti tai psyykkisesti, pelejä ja leikkejäkin, niin livenä kuin digitaalisesti.

Tärkeää on, että toiminnallisia menetelmiä käytetään silloin kun niille on sijaa eli silloin kuin opettaja haluaa ja pystyy ja kun toiminnallisuus on pedagogisesti perustellusti oiva valinta. Tai silloin kun keskiöön nousee osallisuus ja yhteisöllisen oppimisen mahdollisuus.

Olemme kolme vuotta tehneet yhteistyötä yläkoulujen aineenopettajien kanssa ja keränneet heidän kokemuksiaan toiminnallisesta koulupäivästä. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama hankkeemme oli nimeltään ”Toimeen! -Toiminnalliset menetelmät avuksi aineenopettajan arkeen”.

Helposti saatavaa materiaalia tarvitaan

Hankkeen aikana havaitsimme, että vaikka toiminnallisuuteen liittyvää teoreettista ja pedagogista aineistoa on tarjolla paljon, tarve helposti lähestyttävälle ja konkreettiselle opetus- ja oppimisprosessien suunnittelua tukevalle materiaalille on edelleen suuri. Tämän takia teimme, ainakin omasta mielestämme, helppolukuisen ja visuaalisen koulutusoppaan ohjauksen ammattilaisille.

Julkaisun ensisijaisena kohderyhmänä ovat yläkoulujen aineenopettajat, mutta sitä voivat hyödyntää myös muut ohjauksen ja opetuksen ammattilaiset, eli kaikki, jotka haluavat kehittää toiminnallista ohjaustaan. Koulutuspaketin voi ladata maksutta Humakin nettisivuilta.

Yli 50 koulua mukana

Hankkeessamme ja siihen liittyvissä työpajoissa oli mukana yli 1400 suomen- ja ruotsinkielistä perusasteen opettajaa yli 50 koulusta. Teimme yhdessä opettajien kanssa toiminnalliseen pedagogiikkaan liittyvää osaamisen tunnistamista ja kehitimme uusiakin menetelmiä. Voimmekin olla tyytyväisiä, sillä saimme syksyllä näiden työpajojen, ja yli 1400 opettajan osaamisen kirjoihin ja kansiin.

Näillä opettajien ja meidän ajatuksilla toivotamme toiminnallista vuotta 2019 kaikille ohjauksen ammattilaisille.

Kirjoittaja Kim Lindblad työskentelee Humakin lehtorina Nurmijärven kampuksella ja toimi ToiMeen!-hankkeen hankepäällikkönä. Kuvaaja Maarit Honkonen-Seppälä työskentelee Humakin Jyväskylän kampuksella. Hän oli myös ToiMeen!-hankkeen yksi kouluttajista.

Opettajia