Oppilaat makoilevat nurmikolla.

Kangasalta löytyy liikkuva joo-koulu

Kangasalla sijaitseva Vatialan koulu haluaa vastata ennemmin kyllä kuin ei lasten kysymyksiin, saako jotakin tehdä. Sallivuus ei aina ole helppoa ja turvallisuudesta joudutaan keskustelemaan paljon.

– Olemme Liikkuva koulu. Uusi koulumme on kyläkoulumainen. Lapset tulevat kouluun kävellen tai pyörällä. Pyöräily on sallittua kaikille eskarilaisista lähtien. Autokyydeillä tulevat oppilaat ohjeistetaan kävelemään jonkin matkan päästä kouluun itse. Vanhemmat ovat hyvin liikuntaorientoituneita ja saattavat lapsiaan kouluun myös lenkkeillen tai jopa hiihtäen. Ympäristö on turvallinen. Pyörille ja skuuteille löytyy parkkipaikat pihalta, kertoo Vatialan koulun rehtori Mari Saarikko.

Pyöräily on sallittua kaikille eskarilaisista lähtien.

Koulussa on oppilaita eskareista ysiluokkalaisiin. Lapsia on yhteensä 510, joista nelisenkymmentä on pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaita.

– Sallivuus ja erilaisuuden kohtaaminen ovat meille tärkeitä. Vaikka asenne ratkaisee paljon, salliva joo-periaate lähtee myös kalustamisesta ja kalusteiden muunneltavuudesta. Meillä on lapsillekin seisomatyöpisteitä ja lattialla saa maata, jos haluaa. Eräässä kalusteessa voi jopa polkea samalla, kun tekee töitä. Olemme myös kengätön koulu, joten lattiapintoja voi käyttää monipuolisesti, Saarikko kertoo.

Toiminnalliset taukojumpat piristävät tunteja. Koulu on kolmekerroksinen ja oppilaat kulkevat aina portaita.

– Mietimme myös, onko hyvä, että lapset pomppivat ylös ja alas ruokajonossa ja hyppelevät lattiaruutujen yli vai olemmeko heti kieltämässä liikkumista.

Kaksi pitkää välituntia

Metsäkouluperinne kukoistaa Vatialan koulussa. Lähimetsässä on paikka, jossa luokat käyvät pitämässä tunteja. Kiinan televisiokin on käynyt kuvaamassa siellä. Pallokenttä sijaitsee koulun vieressä. Pyöräilymatkan päästä löytyvät kentät yleisurheilulle ja jalkapallolle.

Kaksi pitkää, puolituntista välituntia, mahdollistavat metsävälitunnit, joilla voi käydä metsässä hyppelemässä kiveltä toiselle. Talvisin näillä välitunneilla ehtii laittaa luistimet tai sukset jalkaansa.

Koulun piha on jaettu alueisiin ja ryhmillä on vuoroissa pallovälkkä, keinuvälkkä ja muita hauskoja puuhavälitunteja. Tilaa liikkua on paljon. Salibandyturnauksia ja muita turnauksia voi järjestää ulkona tai uudessa liikuntasalissa. Viidesluokkalaiset järjestävät välkkäri-toimintaa välitunneilla. Välitunneille on tulossa välinelainaamo, jota vastuuoppilaat pyörittävät.

Vanhemmat ja muut mukana

Syksyisin vanhemmille viestitellään ja heitä muistutetaan laittamaan lasten pyörät kuntoon. Koulussakin toki kunnostetaan pyöriä yhdessä.

– Käymme liikennesääntöjä läpi oppilaiden kanssa. Emmekä vain sisällä luokassa, vaan luokkana lähiympäristössä, jolloin liikennesäännöt tulevat tutuiksi myös käytännössä.

Vatialan koulussa on myös Tappara-kerho ja liikuntatoimen kanssa yhteistyössä on järjestetty mallioppitunteja liikunnallisista tunneista. Koulun vanhempainyhdistys tukee lisäksi koulun liikuntakerhotoimintaa.

– On toiminnallista matematiikkaa, välipalakuntopiiriä ja aamulenkkiin yhdistettyä ympäristötietoa. Kaupunkipyöriä saimme hankkeesta pari vuotta sitten ja paikallisella pajalla niihin on laitettu apupyöriä erityislapsia varten, Saarikko luettelee.

Erityislapsilla erityisolot

Erityislapset saavat pyöräillä koulun käytävillä.

– Pyrimme siihen, että pyörätuolissa olevat pääsevät tuoleistaan pyöräilemään. He harjoittelevat omatoimista liikkumista ja yritämme, ettemme aina auttaisi kaikessa. Osa lapsista ei tietenkään onnistu aina, mutta silloin kaverit voivat auttaa. Katossa on myös kisko, joka toimii kävelyapuna, rehtori kertoo.

Saarikon mielestä hauskaa on myös se, että erityislapset käyvät aamulenkeillä erilaisilla kolme-, neljä- ja kaksipyöräisillä pyörillä. Pyörissä on narut takana.

– Ihmettelin ensin, eikö naruilla vedetä lapsia eteenpäin pyöriensä kanssa. Mutta ei, naru on jarru, koska osa ajaa niin kovaa. Lasten liikkuminen ei ole uhka vaan mahdollisuus, Saarikko painottaa.

Tärkeintä on asenne. Jos joku ei onnistu tänään, niin ehkä huomenna tai ensi vuonna.

– Ja sekin pitää muistaa, että jotkut erityislapsista tarvitsevat enemmän liikettä ja jotkut taas stabiilimpaa toimintaa.

Erilaisuuden hyväksyminen ja ymmärtäminen ovat läsnä Vatialan koulussa. Saarikko kertoo, kuinka eräs oppilas huomautti aikoinaan, että kirjasto on väärin suunniteltu, koska pyörätuoli ei mahdu hyllyjen väliin.

Erilaisuuden kanssa eläminen opettaa näkemään asioita aivan eri tavalla.

Teksti: Katri Klinga