Ihalan koulun välkkäritoiminta tuo iloa jokaiselle oppilaalle

Raision opetussuunnitelmassa on useampia kirjauksia, jossa liikkuminen, hyvinvointi, oppilaiden osallisuus ja fyysinen aktiivisuus on mainittu. Välkkäritoiminta on Ihalan koulun rakenteisiin jo vuosien ajan juurtunut toimintamalliKoulussa on tällä hetkellä 28 koulutettua välkkäriä, jotka koostuvat 5.–6. -luokan oppilaista.

Välkkäritoimintaan on rakennettu systemaattinen lukujärjestys, välkkärilukkari. Välkkärit suunnittelevat ja toteuttavat kouluvuoden aikana myös erilaisia teemavälitunteja ulkona, joihin kuka tahansa välitunnilla oleva oppilas voi osallistua. Tällaisia ovat muun muassa, skuuttivälkkä ja pulkkavälkkä. Lisäksi oppilaita kannustetaan aktiivisiin koulumatkoihin.

– Kannustamme oppilaitamme kulkemaan koulumatkat pyöräillen tai kävellen ja samalla välttämään huoltajien autokuljetuksia. Tätä olemme korostaneet vanhempainilloissa ja kouluun tutustumistilaisuuksissa ympäri vuoden. Siten arkiliikkuminen korostuu koulun arjessa monin eri tavoin. Valtaosa oppilaistamme kulkee koulumatkat lihasvoimin, kertoo koulun opettaja Anu Muurinen.

Ulko- ja sisätiloja kehitetty liikuttamaan

Koulu on tehnyt pitkäjänteisesti yhteistyötä teknisen sektorin kanssa. Koulupihalle on viime vuosina lisätty esimerkiksi keinuja, kiipeilypyramideja, koripallotelineitä ja pelialueita, tarkan suunnitelman puitteissa.

Piha- ja lähialueet taipuvat moneen. Keväästä syksyyn koulun alapiha toimii monipuolisena liikunta-alueena miltei kaikkeen kenttää vaativaan toimintaan. Talvella tämä alue jäädytetään luistelukentäksi. Piha ja puisto toimivat myös frisbeegolfiin. Oppilailla on mahdollisuus lainata välituntivälinelainaamosta frisbeekoreja ja -kiekkoja.

– Piha, koulurakennus, luokkatilat tai ympäristö ei ole mitenkään optimaalinen, mutta yritämme parhaamme ja olemme luovia. Talvella teemme puiston ympäri ladun ja puiston mäki toimii mainiosti mäenlaskun ja pujottelun harjoitteluun. Yhtenä erityisenä seikkana puistossa on kivilabyrintti, joka innostaa kaikenikäisiä oppilaita. Sitä voi hyödyntää moneen liikuntaleikkiin. Vain mielikuvitus on rajana, Muurinen toteaa.

Luokkia on kehitetty vähitellen kalustamalla niitä käytettävissä olevien määrärahojen puitteissa. Jokaisen luokan ovella on leuanvetotanko, joka päivittäin innoittaa kokeilemaan omia voimiaan ja mittelemään leuanvetohaasteissa. Alkusyksystä oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat koulun käytävien ja aulojen toiminnalliset lattiateippaukset.

– Lisäksi koulussamme on toiminut jo muutaman vuoden Ihala Gym. Se on toiminnallisen oppimisen ja liikkumisen tila, joka on kalustettu lähes nollabudjetilla. Tässä tilassa on kuntosalilaitteita, mm. kuntopyöriä ja soutulaitteita. Sen lisäksi tilassa on työpöydät ja istuimina jumppapallot. Kirsikkana kakun päällä, kiipeilyseinä ja puolapuut. Tila mahdollistaa erinomaisella tavalla opiskelun ja liikkumisen yhdessä, vuorotellen ja erikseen, Muurinen jatkaa.

Henkilökunta ja oppilaat suunnittelevat toimintaa

Ihalan koulun koko henkilökunta on sitoutunutta ja ideoi aktiivisesti liikkumisen mahdollisuuksia koulupäivään, yhdessä oppilaiden sekä liikunta- ja kerhovastaavien kanssa. Henkilöstöä on myös koulutettu monipuolisesti. Koulun Liikkuva koulu -koordinaattori tekee tiivistä yhteistyötä kaikkien koulun aikuisten kanssa. Näin ollen Liikkuva koulu -toiminta koskettaa useampaa koulun sisällä toimivaa tiimiä. Lisäksi aikuisten säännölliset hyvinvointivälkät ovat Ihalan ilo.

– Vastuuhenkilö ylläpitää myös Ihalan koulun Instagram -tiliä (aktiivinenihala), joka toimii ikkunana ja informaatioväylänä koulun ulkopuolisille tahoille, kuten huoltajille ja kunnan päättäjille. Instagram-tilimme kattaa reilut 470 seuraajaa, joista merkittävä osa on entisiä oppilaitamme. Olemme siten onnistuneet innostamaan heitä elinikäiseen liikkumiseen, Muurinen sanoo.

Ihalan koulussa on laaja harrastamisen tarjonta ja oppilaskunta toteuttaa kouluvuoden aikana useita liikunnallisia, yhteisöllisiä ja toiminnallisia tempauksia. Tällaisia ovat esimerkiksi fillarikampanja ja heijastindisko. Usein oppilaat keksivät luovempia ratkaisuja kuin aikuiset.

– Oppilaat masinoivat välkkärit, välkkävälinelainaamon, teippaukset ja pihamaalaukset itse. Lisäksi oppilaskunta on hyvin aktiivinen. Oppilaat ovat toiminnan ja suunnittelun keskiössä. Koulussamme on lisäksi kattavasti lainapolkupyöriä, suksia ja luistimia. Näin tarjoamme jokaiselle lapselle tasapuolisen osallistumisen mahdollisuuden. Ihalan ylpeyden aihe on toimiva fyysisesti aktiivinen kouluarki. Liikkuminen on juurtunut rutiiniin – jopa niin, ettei sitä itse edes huomaa, Muurinen kiteyttää.

Ihalan koulun toimintaa voit seurata esimerkiksi Instagramissa (https://www.instagram.com/aktiivinenihala/)!

Ihalan koulu on Vuoden Liikkuva koulu 2022. Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi Liikkuvat-palkinnot 22.11.2022 yhteistyössä Opetushallituksen kanssa esimerkillisestä työstä lasten ja nuorten liikkumisen edistämisessä. Palkinnot myönnettiin kahdelle Liikkuva varhaiskasvatus -yksikölle, Liikkuvalle koululle ja Liikkuva opiskelu -oppilaitokselle.

Liikkuvat-palkinnot 2022

• Liikkuva varhaiskasvatus: Pöljän päiväkoti (Siilinjärvi) & Keskustan päiväkoti (Kouvola)
  • Liikkuva koulu: Huhtasuon yhtenäiskoulu (Jyväskylä) & Ihalan koulu (Raisio)
  • Liikkuva opiskelu: Haukiputaan lukio (Oulu) & Savon koulutuskuntayhtymä Sakky (Varkaus, Kuopio, Siilinjärvi, Iisalmi)