Liikkuva koulu -ohjelmassa on tehty eri alojen opinnäytetöitä Jyväskylän, Oulun ja Turun yliopistoon sekä Åbo Akademiin.
Tammikuuhun 2014 mennessä valmistuneista pro gradu -tutkielmista on koottu kooste Liikkuvat koulut opinnäytteissä.
Jarkko Aarnio 2014. 8.-9.-luokkalaisten vapaa-ajan liikunta-aktiivisuus ja muut harrastukset. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.
Matias Aunio & Leevi Paavola. 2018. Ruutuajan muutokset 7. luokalta 9. luokalle ja sen yhteydet fyysiseen aktiivisuuteen, painoindeksiin ja vanhempien koulutustasoon. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto.
Benjamin Bagger & Jimmy Holmqvist 2016. En jämförelse av fysisk aktivitet och orsaker till fysisk aktivitet mellan Action Power-elever och andra elever. Pro gradu i pedagogik. Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi.
Johannes Björkqvist 2016. Skärmtid och fysisk aktivitet. En kvantitativ undersökning bland elever i årskurs 5‒6. Pro gradu i pedagogik. Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi.
John Byman och Patrik Forsman 2012. Betydelsen av en personlig tränare for främjandet av fysisk aktivitet i grundskolans lägre klasser. Pro gradu i pedagogik. Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi.
Ida Enqvist 2016. En jämförelse av elevers fysiska aktivitet och stillasittande under uteundervisning och traditionell undervisning. Pro gradu i pedagogik. Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi.
Johnny Glasberg 2013. Elevers fysiska aktivitet och fritidsvanor. Pro gradu i pedagogik. Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi.
Jaakko Haataja ja Jani Sarajärvi 2013. Nuorten fyysistä aktiivisuutta mittaamassa: liikuntaluokkalaisten ja normaaliluokkalaisten vertailu Polar Active -aktiivisuusmittareilla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.
Eero Haavisto & Emma Hanwell-Haavisto 2016. Miten välituntiliikunnasta coolimpaa? Yläkouluikäisten syitä välituntiliikkumiseen ja -liikkumattomuuteen. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto, Turun yksikkö.
Venla Hakkarainen & Hanna Vuolteenaho 2016. Liikunnanopettajien suhtautuminen ja valmiudet liikunnallisen toimintakulttuurin luomiseen kouluissa. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto
Juha Hiltunen ja Joonas Tursas 2013. Liikunnallinen toimintakulttuuri kouluihin - luokanopettajat osana koulun toimintakulttuurin liikunnallistamista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.
Christoffer Härus och Nina Korpisaari 2014. Skolpersonalens förhållande till elevers stillasittande och försök till minskat stillasittande under skoldagen. Pro gradu i pedagogik. Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi.
Hannele Huuskonen 2014. Fyysisen aktiivisuuden ja työskentelytaitojen yhteydet koulussa 4. luokan oppilailla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.
Ida Hölttä 2013. Kun liikunta ei "uppoa" – liikunnan harrastamattomuuden syyt kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7.- ja 8-.luokkalaisilla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.
Mari Ingerttilä ja Katja Jokikokko 2012. Millaiseksi koulu koetaan? Koulukokemuksia Liikkuva koulu –hankkeen kouluista. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.
Pernilla Jansson 2013. Föräldrars betydelse för barns fysiska aktivitet. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.
Annamari Jetsu. 2017. Oppilaat ylös penkeistä!: oppilaiden ja opettajan kokemuksia toiminnallisista opetusmenetelmistä 9-luokan biologian oppitunneilla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto.
Eemeli Jokinen ja Kai Lehtinen 2012. Karhulan koulun seitsemäs- ja kahdeksasluokkalaisten poikien fyysisen kunnon yhteydet painoindeksiin sekä fyysiseen aktiivisuuteen. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.
Ioanna Kallio & Susanna Kivipelto 2017. Miltä MOVE tuntuu? 8.-luokkalaisten kokemuksia MOVE-mittauksesta. (linkki tiivistelmään) Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.
Antti Karjalainen 2013. Rehtoreiden näkemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluympäristön toimintakulttuurin liikunnallistamisessa. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.
Sami Karlsson 2017. Elevers upplevelser av Move! –mätningar i årskurs 6–9. 2017. Pro gradu i pedagogik. Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi.
Saila Kaukonen ja Jenni Lipsanen 2011. Välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi. Kasvatustiede / Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos / Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.
Kimmo Kiuru. 2018. Mennäänkö sohva-aulaan lukemaan? Tapaustutkimus toiminnallisen oppimisympäristön kehittämishankkeesta. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto
Tomi Kukkonen ja Lauri Laherto 2015. Perhetekijöiden yhteys yläkoululaisten liikunta-aktiivisuuteen ja urheiluseuraharrastamiseen. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.
Janne Kulmala & Ville Riihimäki 2017. Koulumatkan kulkutavan ja vapaa-ajan liikunnan yhteys viides- ja kahdeksasluokkalaisten fyysiseen toimintakykyyn. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.
Henrik Lagerbohm & Matias Nylund 2014. Ungas motiv till fysisk aktivitet och inaktivitet. Pro gradu i pedagogik. Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi.
Elina Latonen ja Tea Pajunoja 2012. Liikkuvatko oppilaat välitunneilla? Liikkuva koulu -hankkeessa mukana olleiden 4.-9.-luokkalaisten oppilaiden välituntiaktiivisuus. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.
Johannes Latva & Lasse Virtaniemi 2014. 4.-6.-luokkalaisten liikunta-aktiivisuus ja muu vapaa-ajan vietto. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.
Erkko Laukia & Jenni Liiri 2014. Koulumatkaliikunnan yhteys 7.- ja 8.-luokkalaisten nukkumistottumuksiin ja aamupalan syömiseen. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.
Valtteri Lahtinen & Jere Lehto 2017. Liikunta osana viihtyisää koulupäivää: yläkoululaisten liikkuminen välitunneilla ja kokemuksia kouluviihtyvyydestä. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto.
Anna Leinonen 2016. X-breikkaamalla keskittymistä oppitunneille? Yläkoululaisten kokemuksia X-breikki-taukoliikuntapelistä ja liikunnan vaikutuksista oppimiseen. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.
Tarja Lepo 2013. Liikuntakäyttäytyminen normaali- ja ylipainoisilla nuorilla: eroavaisuudet liikuntamäärissä, ruutuajassa sekä liikuntasyissä ja -esteissä. Liikuntalääketieteen pro gradu -tutkielma. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.
Anniina Linnakoski & Mari Mäenpää 2016. Koulumatkan passiivisesti kulkevien syitä passiiviseen kulkemiseen. 4.‒9.-luokkalaisten koulumatkaliikunta. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.
Aleksi Lonka ja Jan Westerholm 2015. Yläkouluikäisten nuorten fyysisen aktiivisuuden yhteydet tupakointiin ja alkoholinkäyttöön. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.
Heikki Marjamaa ja Sami Myllymäki 2013. 1.-3.-luokkalaisten fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.
Juho Mattila 2014. Liikunta-aktiivisuus 5.- ja 6.-luokkalaisilla oppilailla: katsaus Liikkuva koulu -hankkeen oppilaiden liikuntakäyttäytymiseen. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.
Maija Mörsky 2014. Yhteistyö ja yhteisen ymmärryksen luominen Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa yläkoulussa. Puheviestinnän pro gradu -tutkielma. Viestintätieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.
Sini Nevalainen & Elisa Suomi 2016. Peruskoulun opettajien kokemuksia ActionTrackin opetuskäytöstä. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto, Turun yksikkö.
Jenna Nieminen 2015. ActionTrack kuudennen luokan matematiikan opetuksessa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Rauman yksikkö, Turun yliopisto.
Kaisa Nissilä ja Essi Ylikoski 2011. Koulun liikunnallinen toimintakulttuuri ja 4.-6.-luokkaisten fyysinen aktiivisuus kahdessa alakoulussa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö, Oulun yliopisto.
Emmi Nissinen 2015. Fyysinen aktiivisuus, ruutuaika sekä tuki- ja liikuntaelimistön kipuoireet 7.- ja 8.-luokkalaisilla. Liikuntalääketieteen pro gradu -tutkielma. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.
Emmi Nummelin 2015. Vanhempien elintapojen yhteydet alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen vapaa-ajalla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.
Jonas Nygård och Tomas Smedman. Verklig, observerad och upplevd elevaktivitet under gymnastiklektioner. Pro gradu i pedagogik. Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi.
Laura Pajunen 2015. Liikuntavammat koulussa. 4.–7.-luokkalaisille liikunnan yhteydessä sattuneet tapaturmat ja vammat koulupäivän aikana. Liikuntalääketieteen pro gradu -tutkielma. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.
Samu Perälä ja Jukka Pispala 2015. Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.-luokkalaisilla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.
Anna Rautarae ja Jenni Salo 2012. Mikä saa nuoret liikkumaan? Liikuntamotivaation yhteys liikunnan harrastamiseen kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7. ja 8. luokkalaisilla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.
Laura Rättyä ja Hanna Vesala 2013. Nukkuvatko liikkuvat nuoret muita paremmin? Liikkuva koulu -hankkeessa mukana olleiden 8.- ja 9.-luokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteys nukkumistottumuksiin, väsymykseen ja uniongelmiin. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.
Jussi Saarinen 2012. Liikuntapelit osaksi koulun liikuntaa? Videopelitutkimus Jyrängön alakoulussa. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.
Sam Sahlberg 2015. Yläkoululaisten liikuntaharrastukset ja riittävän fyysisen aktiivisuuden saavuttaminen. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto
Maija Salonen & Severi Salonen 2014. Kahdeksasluokkalaisten fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet Liikkuva koulu -hankkeen koulussa vuosina 2011, 2012 ja 2013. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.
Mari Salonen 2012. Vanhempien ja perheen liikunta sekä vanhempien asenteen yhteys lasten liikunta-aktiivisuuteen. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.
Natalia Saraste & Elisa Soronen 2017. Liikuntaopo tukemassa inaktiivisten tyttöjen liikunnan lisäämistä. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto.
Susanna Savijoki 2016. Välitunneille liikunnan riemua: kahdeksasluokkalaisten tyttöjen fyysisen aktiivisuuden mahdollistavat ja estävät tekijät välitunneilla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.
Jyri Soukka 2012. Fyysisen aktiivisuuden yhteys viihtymiseen Liikkuva koulu -hankkeen yläkoulussa. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.
Soile Strandman 2012. Kiihtyvyysantureiden vertailu fyysisen aktiivisuuden mittaamisessa alakouluikäisillä. Liikuntafysiologian pro gradu -tutkielma. Liikuntabiologian laitos, Jyväskylän yliopisto.
Anna-Maria Ståhlberg & Julius Laukka 2016. Yläkoululaisten fyysinen aktiivisuus, viihtyminen ja suhtautuminen koulun järjestämäään liikuntakerhotoimintaan. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.
Petra Sundell 2014. Lisää liikuntaa koulupäivään. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.
Soili-Iiris Taivainen 2016. "Että välissä tehhään muutaki ko vai perus oppitunnit": VOIMAA! Pellon perusopetuksen Liikkuva koulu -toiminta. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.
Meija Teittinen 2017. 7.-luokkalaisten unelmien liikuntatunti. (linkki tiivistelmään) Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.
Mia-Mari Tolonen 2013. Toimintakulttuuri Liikkuvassa koulussa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö, Oulun yliopisto.
Tiina Tontti 2017. Opettajan verkostot ja toimijuus. Yhteysopettajan kokemuksia liikuntaverkostotyöstä ja toimijuudestaan koulupäivän liikunnallistamisessa. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.
Joonas Toskala 2017.Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia koulupäivien liikunnallistamisesta. (linkki tiivistelmään) Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.
Emilia Virtanen 2016. ActionTrack oppimisympäristönä kuudennen luokan matematiikan opetuksessa. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto, Turun yksikkö.
Heini Wennman 2012. Habitual physical activity and heart rate variability in 12-year old children. Liikuntafysiologian pro gradu –tutkielma. Liikuntabiologian laitos, Jyväskylän yliopisto.
Taru Yläoutinen ja Marja-Leena Yrjönen 2012. Liikkuva koulu – opettajien tietoisuus hankkeesta ja näkemyksiä koulupäivän liikunnallistamisesta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.