Yläkoululaiset liikuttivat alakoululaisia talviliikuntapäivässä

Mankolan yhtenäiskoulun yläkoululaiset järjestivät pienemmille oppilaille talvisen toimintapäivän. Järjestäjät jakavat vinkkinsä onnistuneeseen toimintapäivään.

Mankolan yhtenäiskoulussa Jyväskylässä vietettiin talviloman kynnyksellä liikuntapäivää, jonka yläkoululaiset järjestivät alakoulun noin 300 sadalle oppilaalle. Huolella tehtyjen järjestelyjen ansiosta tapahtuma onnistuttiin järjestämään myös poikkeusolojen aikana.

Järjestelyt

  • Tiimi. Tapahtuman järjestäneeseen tiimiin kuului yläkoulun liikkavakseja, tukioppilaita ja oppilaskunnan jäseniä sekä muita mukaan innostuneita oppilaita. Riittävän suurella kokoonpanolla varmistettiin, etteivät oppilaat kuormitu järjestelyistä. Aktiivista liikkavaksitoimintaa on ollut Mankolan yhtenäiskoulussa jo muutaman vuoden ajan.
  • Työnjako. Yläkoululaiset suunnittelivat 12 toimintapistettä; alakoululuokkien tehtäväksi jäi valita, mihin toimintapajoihin halusivat osallistua.

"Tapahtuma ei vaatinut suurta yhteissuunnittelua, ja kynnys osallistua oli matala", sanoo viidennen luokan opettaja Jaska Kunelius.

Kukin luokka valitsi haluamansa pajan opettajajohtoisesti. "Luokalle tarjottiin kolmea vaihtoehtoa, joista oppilaat saivat valita mieleisensä", Kunelius kertoo.

Yläkoululaiset vastasivat tapahtuman suunnittelusta, toteutuksesta ja rakentamisesta opettajien ohjauksessa. Tapahtumaa järjestämässä ollut yläkoulun opettaja Janne Nummela painottaa, että onnistumisen kannalta on tärkeää, että myös aikuiset antavat työpanoksensa. "Talviliikuntapäivän toteutuksessa olleet oppilaat olivat todella motivoituneita, ja sen vuoksi me ohjaavat opettajatkin intouduimme mukaan itseämme säästämättä", hän sanoo.

  • Mistä aikaa? Oppilaat suunnittelivat tapahtumaa hyppytunneilla, välitunneilla ja omalla ajallaan. Toteutukseen osattiin myös järjestää lisävoimia: lumiveistoksia varten valmistettiin etukäteen lumikuutioita yhteistoimin osana ulkoliikuntatunteja sekä välitunteja.

Toteutus

  • Paikka. Tapahtuma järjestettiin koulun alueella. Sprinttihiihtokisa äänentoistojärjestelmineen pystytettiin koulun viereiselle peltoalueelle.
  • Aika. Koulupäivän alkamis- ja päättymisaikoja ei muutettu. Aamupäivällä ohjelmassa olivat yläkoululaisten ohjaamat aktiviteetit toimintapisteissä; hiihtokisa ajoitettiin iltapäivään.
  • Aktiviteetit. Toimintapajoja olivat muun muassa lumiveistospaja, mäenlaskukisa, aarteenetsintä, lumiviesti, lumikenkäkävely ja korkein lumiukko -kisa. Ainoa sisätiloissa järjestetty rasti oli liikuntasalissa, jossa kisailtiin lumisotahenkistä kaupunkisotaa turvallisilla välineillä.
  • Päivän aikana. Jokaisella toimintapisteellä oli kahdesta neljään yläkoululaista ohjaamassa alakoululaisia osallistujia. Tapahtumapäivässä oli lisäksi mukana kolme aikuista yläkoulusta. Alakoululuokka saapui toimintapisteelle opettajan kanssa.

"Aikaa toimintapisteellä oli kahdesta kolmeen tuntia, joten kiirettä ei ollut eikä tekeminen ollut väkinäistä. Luokkamme lajiksi valikoitui lumiveistosten tekeminen", Kunelius kertoo.

Iltapäivän hiihtokisan sujuvuudesta vastasi kaikkiaan 35 yläkoululaista. Kisaa seuraavien oppilaiden osallistumista porrastettiin: samalla kun osa oppilaista kannusti kilpailijoita, osa oli syömässä tai leikkimässä pihalla.

Palautetta

Tapahtuma meni järjestelyjä ja toteutusta myöten jouhevasti. "Tapahtumapäivä oli viimeisen päälle onnistunut. Oppilastoimijoilla on syytä olla ylpeitä itsestään", sanoo Janne Nummela.

"Yläkoulun oppilaat uskalsivat toimia itse, ohjeistaa ja tarvittaessa pyytää apua", kiittelee Jaska Kunelius.

"Oli hienoa saada tällainen päivä onnistumaan poikkeusvuonna, jolloin perinteisiä tapahtumia ei ole voitu järjestää. Saimme päivästä mukavaa palautetta, joten vastaavaa järjestetään mielellään uudelleenkin", Nummela miettii.

Janne Nummela
Mankolan yhtenäiskoulu
janne.nummela@edu.jyvaskyla.fi

CAPTCHA
Vastaamalla kysymykseen varmistat, että olet ihminen.
Tiedostokoon on oltava pienempi kuin 80 MB.
Sallitut tiedostotyypit: gif jpg jpeg png avi mov mp3.
CAPTCHA
Vastaamalla kysymykseen varmistat, että olet ihminen.