Oppilaat juoksemassa lenkkipolulla.

Välkkähölkkä liikuttaa turvallisesti korona-aikana

Kalliolan koulussa Hollolassa on meneillään Välkkähölkkä, jonka tavoitteena on saada koulun väki yhteisöllisesti liikkeelle sosiaalisesti haastavina aikoina. Kahden viikon pituinen tempaus onnistuu ulkoilmassa turvallisesti, kun välitunnit porrastetaan.

– Välkkähölkässä kierrämme koulumme takana olevaa noin 200 metrin pituista pururataa välituntisin, liikuntatunneilla sekä taukoliikuntana sopivissa väleissä. Kierroksen saa kävellä, hölkätä, juosta tai vaikka ryömiä, kunhan se tulee kierrettyä, kertoo luokanopettaja Sari Kontra.

Välkkähölkkään osallistuu koko Kalliolan koulun 400 oppilasta eskareista kuudesluokkalaisiin sekä koulun aikuiset valvontavuorojensa sallimissa rajoissa ja halukkuutensa mukaan.

– Näin korona-aikaan emme saa tehdä juuri mitään yhdessä, mutta tällä tavalla edistämme yhteistä hyvinvointiamme sopivin sosiaalisin etäisyyksin. Saamme samalla pienissä erissä tarvittavaa liikuntaa ja jaksamista koulupäiviin, Kontra toteaa.

Opettajat keräävät luokkiensa kierrokset talteen yhteiseen Excel-taulukkoon, josta nähdään koko porukan kierrosmäärien karttuminen. Väliaikatiedot tulevat näkyviin infotauluille, ja Välkkähölkän päättyessä perjantaina 16.10. kierrosmäärä ilmoitetaan vanhempainyhdistykselle, joka on luvannut oppilaille tempauksesta palkinnon kierrosmäärän mukaan. Oppilaskunta on koonnut erilaisia palkintoehdotuksia, joista vanhempainyhdistys päättää palkinnon.

– Katsotaan, kuinka huimiin suorituksiin ja isoihin kierrosmääriin pääsemme – neljän päivän jälkeen kasassa on vajaat 6000 kierrosta, ja laskuissa ei ole vielä edes ihan kaikkien luokkien tulokset, Kontra iloitsee.

Kontra oli pyöritellyt Välkkähölkän ideaa mielessään jo aiemmissa kouluissa, joissa hän työskenteli.

– Kun aloitin Kalliolassa ja näin koulun takana olevan pururadan, ajatus oli heti valmis. Ehdotin ideaa ensin rehtorille, jonka siunauksella esittelin asian myös opettajankokouksessa. Idea sai kannatusta, joten päätimme toteuttaa sen. Tämä ei toivottavasti ole kertaluontoinen tempaus, vaan pyrimme hölkkäilemään myös jatkossa. Ajatuksena olisi myös ottaa pururadan pätkä osaksi välituntialuetta kiinteämmin, Kontra pohtii.

Kontra vinkkaa, että pururataa ei tarvitse Välkkähölkän toteuttamiseen, vaan esimerkiksi hiekkakentälle tai koulun pihalle merkityille alueille voi luoda saman radan.

– Homman juju on yhdessä tekemisessä, ei kilpailemisessa toisia vastaan. Toki luokittain oppilaskohtaiset kierrosmäärät ovat tiedossa, mutta ainakaan tässä yhteydessä emme niitä kerää erikseen, Kontra päättää.

• Nimi: Luokanopettaja Sari Kontra
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Kalliolan koulu, Hollola