Oppilaat kerääntyneenä paperin ympärille.

Toiminnallisuutta matematiikan alkuopetukseen

Alle on koottu Helsingin OKL:n opiskelijoiden kehittämiä toiminnallisia opetustuokioita matematiikan tunneilla käytettäväksi. Ohjeet on jaoteltu aihealueittain.

Numeroiden opettelu

• Opettaja antaa oppilaille kaikille numerolaput, joissa on kussakin yksi eri numero. Numerot ovat yhdestä esim. 25:een asti (siihen asti mikä luokan oppilaiden lukumäärä on). Oppilaat muodostavat rivin numeroiden mukaan suuruusjärjestyksessä, niin että 1 on ensimmäisenä. Tämä harjoittaa lukusuoran hahmottamista. Tämän jälkeen siirrytään seuraavaan tehtävään, jossa opettaja antaa yksitellen ensimmäisestä oppilaasta lähtien tehtävän, jota kaikkien pitää tehdä kyseisen oppilaan numeron verran. Jokainen oppilas saa opettajalta vuorollaan tehtävän, jolloin kaikki alkavat samaan aikaan tehdä käskettyä toimintoa. Annettuja toimintoja voi olla esimerkiksi: Taputa käsiä tämän verran, hypi tämän verran, ota askeleita, nosta kädet ylös, vilkuta, nosta oikea/vasen jalka ylös, polje jalalla näin monta kertaa.
  • Numeroita voidaan konkretisoida niin, että oppilas menee kyykkyyn/hyppää/koskettaa maata/nostaa kättä niin monta kertaa, kuin harjoiteltava lukumäärä on. Voidaan etsiä luokasta ja tuoda omalle pulpetille harjoiteltavan lukumäärän verran jotain tiettyä esinettä (esim. kyniä, liimapuikkoja, A4-papereita), jotta lukukäsite hahmottuu.
  • Ensin kiivetään portaat 0-10 ja 10-0, toistetaan lukua samanaikaisesti ääneen. Seuraavaksi hypitään portaat kahden välein (2-4-6-8-10) ja takaisin päin. Lisätään ja vähennetään lukuja, oppilaat tutkivat mille portaalle päätyvät. Sovelluksena voidaan loikata kertotaulun tuloihin, tutkia 10-pareja parin kanssa, laskea yhteen- ja vähennyslaskuja parin ohjeistuksella. Portaissa voi toteuttaa myös toiminnallisen matematiikan kokeen/testin.

Numeroiden vertailu

• Leikin nimi on Suurempi vai pienempi kuin…? Leikin tavoitteena on oppia vertailemaan lukuja. Leikin aluksi opettaja valitsee yhden luvun ja kirjoittaa sen esimerkiksi taululle. Opettaja huutaa lukuja. Jos luku on pienempi kuin alkuperäinen luku, oppilaat menivät kyykkyyn. Luvun ollessa suurempi kuin alkuperäinen luku oppilaat hyppäävät. Liikkeitä voi lisätä ja vaihdella.

Kymppiparit

• Oppilaille jaetaan numerolaput, joissa on luvut 1, 2, 3, 4 & 5 (Mukaan voi ottaa kaikki luvut väliltä 0-10, jos haluaa pidempikestoisen tehtävän.) Luokkaan on asetettu eri pisteisiin numerolapuissa olevien lukujen kuvallisia vastapareja eli esimerkiksi numero 5 on kuva viidestä omenasta. Oppilas hakee lukuihin sopivat vastaparit ja suorittaa pisteessä annetun tehtävän. Esim. oppilas hakee luvulle 2 vastaparin 8. Tehtäväpisteessä oppilaan täytyy hyppiä tasajalkaa kahdeksan kertaa. Esimerkkejä 5=taivutus sivulle (omenan kuvat), 6=kyykisty (kuusen kuvat), 7=pyöritä napaa (auringon kuvat), 8=tasajalkahyppy (ilmapallon kuvat), 9=nosta kädet ylös (porkkanan kuvat).
  • Kymppiparihippa. Yksi on hippa. Kun hippa ottaa kiinni, hippa sanoo jonkin luvun väliltä 1-10. Kiinniotettu jää seisomaan paikalleen ja odottaa pelastajaa. Kiinni jäänyt pitää sormia pystyssä (sitä lukua kun hippa hänelle sanoi) muistaakseen lukunsa. Kiinniotettu pelastuu kun joku tulee luokse ja sanoo kiinniotetun luvun kymppiparin. Esim. Hippa koskettaa ja sanoo luvun 3, pelastajan pitää sanoa 7, että kiinnijäänyt pelastuu. Kiinnijääneen pitää sanoa ääneen tai näyttää sormilla hipan sanoma luku pelastajalle. Leikissä kannattaa olla kaksi hippaa, jotta leikki pysyy vauhdikkaana, ja leikkijöillä riittää tekemistä. Jos haluat leikkiä hippaa luokassa, voi vauhtia hidastaa leikkimällä esimerkiksi kävellen tai yhdellä jalalla hyppien.

Uusimmat ideat