Tanssipiirroskuva.

Tanssiviesti

Forssassa on viety koulusta kouluun alakoululaisten tanssiviestiä keväällä 2017. Tanssi on ensin opetettu yhdelle luokalle, joka on mennyt toiseen kouluun opettamaan tanssin uudelle luokalle, joka taas on opettanut tanssin koulun muille luokille ja niin edelleen. Tanssitaitojen lisäksi karttuvat sosiaaliset ja opetustaidot. Alla forssalaisten kuvaus tanssiviestistä. Jokainen koulu ja kunta voivat kehitellä omaa viestiään! YouTube-videolla kooste Heikan ja Keskuskoulun kohttamisesta tanssiviestin merkeissä.

”Luokanopettaja Katja Ahti Heikan koulusta Forssasta kehitteli viesti-idean, johon kaupungin Liikkuva koulu -koordinaattori Emmi Nummelin lähti mukaan. Myös kaupungin kasvatus- ja opetuspäällikkö Tiina Kemppainen innostui ajatuksesta.

Nummelin kokosi viisiminuuttisen musiikkipotpurin ja suunnitteli siihen sopivan tanssikokonaisuuden. Ensimmäiseksi tanssin saivat oppia Katja Ahdin kuudennen luokan oppilaat yhdessä rinnakkaisluokkansa kanssa, kun Nummelin kävi perehdyttämässä heidät tanssin juoneen Heikan koululla maaliskuun alussa. Heti saman viikon lopulla kuudesluokkalaiset opettivat tanssinedelleen muulle oman koulunsa väelle.

Seuraavalla viikolla Heikan kuudesluokkalaiset kävelivät parin kilometrin päähän Forssan Keskuskoululle. Reilun oppitunnin aikana heikkalaiset opettivat tanssin ensin Keskuskoulun kuudennelle luokalle ja lopuksi molempien koulujen kuutoset tanssivat tanssia yhdessä.

Keskuskoululla kuudesluokkalaiset opettivat tanssin taas muille  koulunsa oppilaille, minkä jälkeen viesti kulki eteenpäin Kuhalan koululle.

Maalis-huhtikuun aikana viesti kiertää läpi kaikki Forssan alakoulut ja yhtenäiskoulujen alaluokat. Perjantaina 5.5. on juhlan hetki, kun Forssan noin tuhat alakoululaista kokoontuu Forssan torille Lasten ja nuorten päivään, jossa Tanssiviesti saa suuresityksensä. Päivän ohjelmaa kuuluu myös muuta yhteistä tekemistä forssalaisille aina päiväkoti-ikäisistä lapsista peruskoulun päättäviin nuoriin asti.

Tanssiviestin myötä Katja Ahti, Emmi Nummelin ja Tiina Kemppainen haluavat tukea forssalaista kouluyhteistyötä, lisätä lasten yhteisöllisyyttä ja osallisuutta, kehittää
kaveritaitoja ja tukea lasten liikkumista. Tavataan 5.5. Forssan torilla!”

• Nimi: Katja Ahti
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Heikan koulu, Forssa