Nuoret nojaavat seinään käsissään liikuntavälineitä.

Sastamalan Nuorisopassi aktivoi yläkoululaisia harrastamaan

Sastamalassa käyttöön otetun Nuorisopassin tavoitteena on madaltaa harrastamisen kynnystä ja esitellä paikallista harrastus- ja vapaa-ajan toimintaa nuorille kaupungin eri puolilla. Passi lisää myös yhteistyötä kaupungin ja eri toimijoiden välillä sekä tarjoaa toimijoille uudenlaista näkyvyyttä ja uusia harrastajia.

Sastamalan perhepalveluverkosto tutustui viime vuonna erilaisiin toimintamalleihin, joiden avulla nuorten harrastamista voidaan tukea. Myös muiden kuntien kokemuksia eri malleista kuunneltiin, ja nuoria kävi Helsingissä opetusministeriön Harrastetakuuseen liittyvässä työpajassakin esittämässä toiveita harrastamisen lisäämiseen liittyvän mobiilisovelluksen sisällöistä. Erilaisia vaihtoehtoja punnittiin, kunnes kaupungissa päädyttiin Nuorisopassiin.

Passin pilottivaiheen jälkeen, syyskuun puolivälissä, kaikki sastamalalaiset yläkoululaiset saivat sovelluksena toimivan passin käyttöönsä. Passin markkinoinnissa parhaaksi oivallukseksi nousi välipalaedun tarjoaminen passilla.

– Ennen syyslomaa tilasimme kouluille välipalapatukoita ja pillimehuja, joita nuoret saivat lunastaa Nuorisopassin tarjouksella. Moni nuori latasi silloin ensimmäisen kerran passin, kysyi ohjeita sen käyttöön ja tutustui passissa oleviin tarjouksiin. Pilottivaiheessa mukana olivat 7.-luokkalaiset, joten osalle passi oli jo tuttu, kertoo Sastamalan kaupungin perhepalvelukoordinaattori Tiina Haronoja.

Sastamala on maantieteellisesti laaja kunta, jossa useat palvelut keskittyvät keskustaan entisen Vammalan kaupungin alueelle.

– Meillä on kuitenkin todella paljon aktiivista yhdistys- ja seuratoimintaa eri puolilla kaupunkia, joten Nuorisopassin avulla nuoret voivat löytää mielekästä tekemistä vapaa-ajalle. Yleisesti on tiedossa, että harrastaminen vähenee ja jopa osin loppuu yläkouluikäisillä nuorilla, joten passi voi myös madaltaa harrastamisen kynnystä, kun nuoret pääsevät kokeilemaan eri lajeja edullisesti tai maksutta, kertoo Haronoja.

Tanssia ja soittotunteja – monipuoliset edut tarjoavat jokaiselle jotakin

Kaupungissa on linjattu, että passi voi sisältää maksuttomien etujen lisäksi alennusetuja tai tarjouksia harrastuksiin ja tapahtumiin. Tällä hetkellä passissa on muun muassa maksuton tanssikurssi ja uimahallilippu, maksuttomia kuntosali- ja sulkapallovuoroja, vaihtuvia välipalaetuja Nuorisotalolla, vapaavalintaisia soittotuntikokeiluja, maksuttomia linja-autolippuja ja alennuksia elokuvalippuihin.

– Nuorisopassi sisältää mahdollisuuden lähettää suoraviestejä käyttäjille, joten voimme muistuttaa käyttäjiä tulevista tapahtumista nopeallakin aikataululla. Voimme myös ilmoittaa peruuntumisista ja muutoksista, mikä on tarpeen näin korona-aikaan, Haronoja toteaa.

Passia päivitetään läpi vuoden, ja uusia etuja ja mahdollisuuksia pohditaan jatkuvasti.

– Esimerkiksi liikuntapalveluiden työntekijät käynnistävät ensi vuoden puolella personal trainer -palvelun yläkouluilla ja pilotoivat sitä yhdellä pilottiyläkoululla. Tarkoitus on kohdistaa pilottiin osallistuville nuorille tarjouksia passiin. Ylipäänsä otamme uusia yhteistyökumppaneita avosylin vastaan ja kuuntelemme nuoria. Mukaan voisi kysyä esimerkiksi ruokakauppoja ja ravintoloita, Haronoja pohtii.

Nuorten palautteeseen on vastattu – entistä paremmin mahdollisuuksia myös kaupungin reuna-alueilla asuville

Pilottivaiheessa passin käytöstä kerättiin palautetta, ja muutoksia tehtiin aktiivisesti niiden pohjalta. Esimerkiksi markkinoinnissa korostettiin enemmän sovelluksen pientä (9 Mt) kokoa, sillä nuoret luulivat sen vievän enemmän tilaa. Lisäksi tarjousten sisältötekstejä on selkeytetty, ja kaupungin reuna-alueilla asuvat on huomioitu laajemmin.

– Passin etuja olivat aktiivisemmin käyttäneet keskustan alueella olevat nuoret, joten olemme miettineet tarjouksia osin myös sillä ajatuksella, että Sastamalan reuna-alueillakin asuvien nuorten olisi niitä helppo hyödyntää. Olemme tälle syksylle lisänneet passin eduiksi muun muassa uimahalli- ja leffalippuja naapurikuntien alueilla käytettäväksi. Myös kuntosalietu on nyt käytössä laajempana, Haronoja kertoo.

Maantieteellisesti laajassa kunnassa julkisen liikenteen hyödyntäminen vapaa-ajalla olisi tärkeää, joten myös sitä on Haronojan mukaan aikomus selvittää vielä tarkemmin.

Tällä hetkellä passin on ottanut käyttöön hieman vajaat puolet kohderyhmän nuorista.

– Tavoitteenamme on kasvattaa käyttäjämääriä ensi vuoden aikana tarjoamalla passiin etuja, joita nuoret toivovat. Lisäksi kokemusten vaihto muiden pirkanmaalaisten Nuorisopassia käyttävien kuntien kanssa on ollut antoisaa, ja olemmekin näistä keskusteluista saaneet muutamia hyviä jatkokehitysideoita, Haronoja päättää.

Nuorisopassin Sastamalan kaupungille tuottaa porilainen ohjelmistoalan yritys Dyme Solutions Oy.

• Nimi: Tiina Haronoja
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Sastamalan kaupungin perhepalvelukoordinaattori