Nuoret nojaavat keltaiseen seinään.

Ryhmäyttäviä toimintatapoja

Uusi lukuvuosi ja uudet luokkakaverit? Kokeilkaa ryhmäytymistä liikkeen ja liikunnan avulla! Kokosimme tähän tekstiin ryhmäyttäviä toimintatapoja ja -malleja, jotka voivat edistää ryhmäytymistä, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Parhaimmillaan ideoita voi hyödyntää, vaikka ryhmässä olisi esimerkiksi kielimuureja. Pääset kuhunkin ryhmäytymisideaan klikkaamalla idean otsikkoa.

1. Sporttikaveri-toiminta

Sporttikaveri-toiminta on suunniteltu 1.–9.-luokkalaisille oppilaille, joilla ei ole omaa harrastusta. Kuraattorit koordinoivat toimintaa kouluilla, ja lapset ja nuoret saavat itse päättää, mitä lajeja ja liikuntamuotoja kokeilevat.

2. Vanhempien ja lasten yhteinen peli-ilta

Vanttilan yhtenäiskoulussa Espoossa on perinteisesti vietetty tiistaisin vanhempien ja lasten yhteistä peli-iltaa. Lajiksi on valikoitunut salibandy. Peli-ilta on avoin ja maksuton kaikille osallistujille.

3. Kaveripenkki varmistaa, ettei kukaan jää välitunnilla yksin

Pasilan peruskoulun pihalla olevalta kaveripenkiltä on helppo hakea kaveri mukaan liikunnalliseen leikkiin. Koulussa toivotaan, että kaveripenkille voisi istahtaa kuka tahansa matalalla kynnyksellä.

4. Liikuntavinkkejä oppitunneille pareina ja ryhmissä

Erilaisia vinkkejä oppituntien liikunnallistamiseen, joita voi tehdä myös pareina ja ryhmissä.

5. Ideoita oppilaiden ryhmiin jakamiseen

Erilaisia vinkkejä oppilaiden ryhmiin jakamiseen esimerkiksi korttipakan, esineiden, liikkumistyylien sekä narun avulla.

6. Välkkähölkkä

Kalliolan koulussa Hollolassa on meneillään Välkkähölkkä, jonka tavoitteena on saada koulun väki yhteisöllisesti liikkeelle. Välkkähölkässä kierretään koulun takana olevaa noin 200 metrin pituista pururataa välituntisin, liikuntatunneilla sekä taukoliikuntana sopivissa väleissä.