Lapset kiipeilytelineessä.

Ryhmäyttäviä pelejä ja leikkejä

Uusi lukuvuosi ja uudet luokkakaverit? Kokeilkaa ryhmäytymistä liikkeen ja liikunnan avulla! Kokosimme tähän tekstiin ryhmäyttäviä pelejä ja leikkejä ryhmäytymisen tueksi. Parhaimmillaan ideoita voi hyödyntää, vaikka ryhmässä olisi esimerkiksi kielimuureja. Pääset kuhunkin ryhmäytymisideaan klikkaamalla idean otsikkoa.

1. Leikkipäivän sivuille koottu Leikkipankki

Leikkipäivän verkkosivuille on koottu yli 900 leikin Leikkipankki. Pankissa on laaja hakutoiminto, jonka avulla voit etsiä omiin tarpeisiisi sopivaa leikkiä. Hakua voi rajata muun muassa leikin keston, tavoitteiden, tyypin ja tilan mukaan, joten löydät pankista varmasti haluamasi leikin.

2. Woodgrouse – yhteisöllisyyttä lisäävä peli

Woodgrouse-peli on Oulun Metsokankaan koulun lukuvuoden 2019–2020 viidesluokkalaisten innovoima, ideoima, suunnittelema ja toteuttama yhteisöllinen vahvuusmittelö, jonka tarkoituksena on löytää omia ja toisten vahvuuksia sekä hyödyntää niitä yhteiseen hyvään.

3. Liikuntaleikkikirja

Materiaali toimii helppokäyttöisenä ideapankkina, joka on suunnattu erityisesti peruskoulun opettajille, mutta soveltuu myös muille lasten liikuttajille. Liikuntaleikkikirja sisältää 66 erilaista leikkiä, jotka on esitelty kuvien ja napakoiden ohjetekstien avulla. Näin materiaalin käyttö on vaivatonta ja nopeaa.

4. Luistelubingo

Luokanopettaja Pinja Puittisen laatima luistelubingo sopii kummioppilastunnin talviseksi ohjelmaksi tai vaikkapa liikuntatunnilla hyödynnettäväksi. Luistelubingon ideaa voi ehdottomasti soveltaa myös eri vuodenaikoihin.

5. School Race -kilpailu

Luokkahenkeä lujittavassa School Race -kisailussa liikunnallinen toiminta saadaan yhdistettyä opiskeluun. Opiskeluun liittyvät asiat voivat olla mm. ongelmanratkaisua, tietojen hakemista tai vaikkapa kokeeseen kertaamista. Kilpailussa jokainen pääsee käyttämään omia vahvuuksiaan ja jokaisen taitoja tarvitaan.