Osallisuus-piirroskuva.

Osallisuuden osasia -julisteet

Vuoden 2017 Liikkuva koulu -seminaarin ennakkotehtävänä pyydettiin osallistujia kertomaan osallisuuden kokemuksista koulun arjessa. Kysymyksiin 1) Millaisia osallisuuden kokemuksia sinulle itsellesi on kertynyt omassa työssäsi liikkuvamman koulupäivän toteutuksessa? ja 2) Miten oppilaat ovat kokemuksesi mukaan olleet osallisina liikkuvamman koulupäivän toteutuksessa? saatiin yli 500 vastausta.

Vastaukset teemoiteltiin eri ryhmiin, ja teemojen perusteella tilattiin Tussitaikureiden piirtäjä Joonas Lehtimäeltä piirroskuvien sarja, josta näkyy useita elementtejä osallisuuden osasista koulun arjessa. Alla olevat pdf-tiedostot voi printata ja laittaa esimerkiksi luokan ja opettajanhuoneen seinälle, ja yhdessä pohdiskella osallistamisen mahdollisuuksia ja vaikeuksia juuri teidän koulunne arjessa. Neljä piirrosta muodostavat yhdessä rivissä panoramakuvan.

• Nimi: Katja Rajala
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: LIKES-tutkimuskeskus