Oppilaat pelaavat ulkona käsi kädessä.

Monen lajin liikuntakerho

Seurayhteistyönä toteutetun monen lajin liikuntakerhon kautta Savonlinnan Talvisalon koulun Heikinpohjan toimipisteen oppilaat pääsivät kokeilemaan maksutta eri urheilulajeja.

Kerhotoiminnan tavoitteena oli tarjota koulun kautta järkevää tekemistä koulun jälkeen, ylläpitää seurayhteistyötä kerhonohjauksen muodossa ja innostaa uusia harrastajia eri lajeihin. Ennen kaikkea kerhon tarkoituksena oli kuitenkin tuoda lapsille liikkumisen iloa eri lajien kautta.

Kerhoa järjestettiin kerran viikossa yhden tunnin ajan, ja se oli suunnattu kaikille alakoulun oppilaille. 1.–2.-luokkalaiset olivat omassa kerhossaan ja 3.–6.-luokkalaiset omassaan. Lajeina oli yleisurheilua, miekkailua (vain 3.–6.lk), jalkapalloa, koripalloa, lentopalloa, salibandya, jääkiekkoa, karatea, taitoluistelua, hiihtoa, telinevoimistelua, tennistä ja golfia. Yhtä lajia kokeiltiin kaksi kertaa.

– Kerhoa pidettiin koulumme käytössä olevassa liikuntahallissa tai Heikinpohjan urheilukentällä säästä ja lajista riippuen. Ainoastaan miekkailu pidettiin seuran omissa tiloissa noin kolmen kilometrin päässä koulustamme, luokanopettaja Jenni Suomalainen kertoo.

Idea kerhoon lähti koulun rehtorin, Tuomo Nurmelan, ajatuksesta. Hän mietiskeli ääneen, että olisi kiva saada kerhoihin seurayhteistyötä. Suomalainen innostui ideasta ja otti yhteyttä kaikkiin kaupungin seuroihin, joita mieleen tuli, ja kyseli seurojen halukkuutta lähteä mukaan monen lajin liikuntakerhoon.

– Kaikki lähtivät mukaan, ja oppilaille saatiin tarjottua aivan mahtava kerhokokonaisuus, Suomalainen iloitsee.

• Nimi: Jenni Suomalainen
  • Sähköposti: jennimari.suomalainen@gmail.com