Oppilaat hyppivät ruutua.

Kulttuurin vuosikellosta materiaaleja toiminnalliseen kulttuurinopetukseen

Kulttuurin vuosikello on kulttuuriperinnön ja kulttuurisesti kestävän kehityksen materiaalipankki kouluille ja kaikille kasvatus- ja opetusalojen toimijoille. Kulttuurisesti kestävän kasvatuksen tarkoituksena on tukea lasten ja nuorten tasapainoisen kulttuuri-identiteetin kehittymistä. Sivustolla voi myös koostaa oman vuosikellon.

Verkkosivuilta voit hakea materiaaleja teemojen tai kuukausien mukaan. Teemoja ovat muun muassa paikallisuus, rakennus- ja luonnonperintö sekä perinteet ja sukupolvien välisyys. Tarkennetun haun avulla haun voi kohdentaa vaikkapa kouluasteen, oppiaineen ja materiaalin tyypin mukaan.

Kirjauduttuasi sisään voit luoda itsellesi oman vuosikellon ja sijoittaa valitsemasi aineistot haluamaasi vuosikellon kohtaan. Tiettyyn kuukauteen liittyvät materiaalit menevät automaattisesti oikeaan kohtaan suunnitelmassa. Omasta vuosikellostasi näet, oletko huomioinut kaikki kulttuurisen kestävyyden teemat. Vuosikello huomauttaa, jos jokin teema on unohtunut. Valmiin vuosisuunnitelman voi lopuksi tulostaa sivuilta.

Kulttuurinopetuksen kautta oppilaita saa helposti osallistettua ja aktivoitua, sillä lähiympäristössämme on paljon kulttuuria. Esimerkiksi hakusanalla “toiminnallinen oppiminen” löydät toiminnallisia harjoituksia.

Esimerkkejä toiminnallisesta kulttuurinopetuksesta:

Kunnon kulttuuriympäristöt

Kunnon kulttuuriympäristöt -materiaalipaketin avulla voi hyödyntää liikunta- ja urheiluympäristöä oppimisympäristönä. Esimerkiksi kulttuuriympäristösuunnistus-tehtäväkokonaisuudessa laaditaan ja kierretään reitti, jonka varrella voi olla 1–5 lähiseudun liikunta- ja urheiluympäristökohdetta. Koulu liikuntapaikkana -tehtävässä tarkastellaan, miten koulurakennus ja -piha sopivat liikuntapaikaksi ja kuinka niitä voisi kehittää. Siirry sivulle tästä.

Eräkulttuuriohjelma

Oppilaat viedään luokasta luontoon oppimaan. Löydät muun muassa yläkoululaisille suunnatut eräkulttuuriohjelmat, joissa tutustaan kalastukseen ja vesiympäristöön tai eräharrastuksiin ja luonnossa selviytymiseen. Siirry sivulle tästä.

Oppitunti skeittipuistossa

Skeittipuisto oppimisympäristönä auttaa oppilasta hahmottamaan ympäristöään ilmiökeskeisen oppimisen kautta. Skeittipuistoon tutustutaan usean oppiaineen opetussuunnitelmien tavoitteiden kautta – samalla oppilas saa taitoja oman ympäristönsä tulkintaan ja herää näkemään omat mahdollisuutensa ympäristön muokkaajana. Siirry sivulle tästä.

Syrjinnänvastainen viikko

Syrjinnänvastaista viikkoa vietetään vuosittain maaliskuussa viikolla 12. Maailmankoulu.fi-sivustolle on koottu ideoita ja linkkejä teemaviikon viettämiseen koulussa. Esimerkiksi Vihapuheesta dialogiin -opas sisältää monipuolisia ja toiminnallisia tehtäviä vihapuheeseen liittyvien kysymysten käsittelyyn. Siiry sivulle tästä

Kulttuuriympäristökasvatus

Nurkan takana -aineistossa on 10 oivaltavaa esimerkkiä kulttuuriympäristökasvatuksesta. Mallit kehittävät ympäristösuhdetta ja vahvistavat kulttuurin lukutaitoa. Esimerkiksi meidän pihan muodonmuutos -tehtävä mahdollistaa oman lähiympäristön tutkimisen ja sen elävöittämisen vähäisilläkin resursseilla. Menneen ajan lumoa -tehtävässä taas hypätään menneisyyteen draaman ja eläytymisen keinoin. Siirry sivulle tästä.

Kulttuurin vuosikelloa ylläpitää Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura.

Katso uusimmat ideamme