Oppilaat pelaamassa katukorista.

Koululaisten liikunta- ja kulttuuriviikon suosio jatkuu Vaasassa

Vaasassa peruskoululaisten kevätlukukausi huipentuu kaikkia kaupungin 1–9-luokkalaisia liikuttavaan koululaisten liikunta- ja kulttuuriviikko Gimme 5 -tapahtumaan.

Vaasan kaupungin liikuntapalvelut ja paikalliset liikunta- ja urheiluseurat ovat järjestäneet vuosien ajan erilaisia lajiesittelyjä koululaisille. Liikuntasuunnittelija Jaakko Saarisen käsissä yhteistyöstä jalostui vuosittain järjestettävä koko viikon Gimme 5 -tapahtuma. Tänä vuonna liikunta- ja kulttuuriviikko järjestetään jo viidettä kertaa.

Gimme 5 -tapahtumassa on liikunnan lisäksi tarjolla myös kulttuuria ja taidetta. Tänä vuonna ohjelmistossa on esimerkiksi nukketeatteria, teatteritaistelua ja tanssin workshopeja.

– Escape roomit, eli pakohuonepelit, ovat selvästi olleet yläasteikäisten mieleen, kertoo liikuntasuunnittelijan sijainen Tuomas Kukkonen.

Suurin osa liikunta- ja kulttuuriviikon tapahtumista sopii kaikille ikäryhmille. Liikuntapuolella on tarjolla muun muassa frisbeegolfia, katukorista, rantalentopalloa ja pihasählyä. Golf on yksi lajeista, jonka varauskalenteri täyttyi nopeasti koko viikon osalta. Aktiviteetteja järjestetään ympäri Vaasaa, ja tänä vuonna kaikilla luokilla on mahdollisuus mennä myös uimaan.

– Liikkuvan koulun hankerahoitus on mahdollistanut ylipäänsä koko tapahtuman, mutta tänä vuonna erityisesti bussikyydit uimahalleille, sanoo Kukkonen.

Käytännössä jokainen luokka osallistuu kahdesta kolmeen tapahtumaan viikon aikana. Opettajat varaavat luokkansa valitsemat aktiviteetit yhteisestä varauskalenterista. Ohjaamisesta ja sisällöistä vastaavat kunkin alan ammattilaiset.

– Tämä on hyvä tapa seuroille tuoda toimintaansa tutuksi. Viikon aikana sadat oppilaat pääsevät tutustumaan kuhunkin lajiin, ja toivomme tietysti, että moni löytäisi itselle mielekkään harrastuksen, Kukkonen summaa.

• Nimi: Tuomas Kukkonen
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Vaasan liikuntapalvelut