Oppilaat venyttelemässä.

Koulufysioterapeutti tukee arjen hyvinvointia

Raahessa koulufysioterapia tukee Liikkuva koulu -toimintaa ja osaltaan oppilaiden selviytymistä kouluarjessa. Koulufysioterapialla lisätään liikettä koulupäivän aikana ja kannustetaan myös vapaa-ajan liikkumiseen.

Koulufysioterapeutin tehtävä on edistää oppilaan hyvinvointia vahvistamalla hänen liikkumis- ja toimintakykyään. Huomio on motoristen taitojen kehityksessä ja liikkumisen kautta tapahtuvassa oppimisessa. Lisäksi edistetään tuki- ja liikuntaelinterveyttä kouluissa esimerkiksi erilaisten tietoiskujen ja tuokioiden merkeissä. Someniska-tuokio on ollut hitti sekä ala- että yläkouluissa.

Tuki- ja liikuntaelinoireisiin voidaan puuttua koulufysioterapian avulla varhain ja moniammatillinen yhteistyö koululaisten parhaaksi lisääntyy. Lisäksi ohjataan koululaisten ergonomiaa ja kannustetaan istumisen tauottamiseen.

Ohjausta oppilaslähtöisesti

Koulufysioterapeutti tapaa oppilaita yksilökäynneillä, joiden yhteydessä annetaan ohjausta ja neuvontaa. Myös Move! -mittausten perusteella valittujen 5. ja 8. luokan oppilaiden liikuntapainotteinen ohjaaminen on tärkeää.

Ohjauskäynnillä arvioidaan oppilaan ryhtiä ja kehonhallintaa, ohjataan omatoimisia harjoitteita kotiin, sekä tarvittaessa sopivan liikunnan pariin. Toimintaan osallistuminen on vapaaehtoista matalan kynnyksen toimintaa. Oppilas tulee yksilöohjaukseen 1–5 kertaa, jossa asetetaan oppilaslähtöiset tavoitteet ja suunnitellaan keinot.

Lisäksi luokille tai pienille ryhmille pidetään ”fyssaritunteja”, joiden aiheena ovat esimerkiksi istuminen, ryhti ja motoriikkaharjoitukset. Välituntitoiminnasta suosituin on ollut hierontavälkkä, jossa on ollut parhaillaan yli 50 oppilasta opettelemassa hieromaan kaverin hartioita.

– Parasta koulufysioterapeutin työssä on monipuolisuus, lasten ja nuorten kanssa toiminen, sekä liikunnan ilon lisääminen kouluissa, kertoo koulufysioterapeutti Katja Hovi.

Uusimmat ideat