Koulukoira Tinka.

Koira liikuttaa -toiminta saa kaikki liikkeelle

Jyväskylässä aloitettiin Koira liikuttaa -toiminta Jokelan, Huhtasuon ja Kukkulan kouluilla. Labradorinnoutaja Tinka osallistuu liikunnan, matematiikan ja äidinkielen tunneille. Hän on ensimmäinen koira, jonka tarkoituksena on saada lapset liikkeelle koulupäivän aikana.

Labradorinnoutaja Tinkan viikoittaiset vierailut aloitettiin lokakuussa 2018. Lapset ovat vierailuista innoissaan ja Tinkan kannustus saa liikkeelle myös muuten vähän liikkuvat oppilaat. Tinka muun muassa arpoo nopalla tehtäviä ja koiran rapsuttaminen auttaa keskittymään lukemiseen. Nyt toiminta on laajentumassa muihinkin Jyväskylän kouluihin.

Tinka ja koiranohjaaja Jasmin Wladimirov ovat suorittaneet Suomen Hoivakoiran ja Sosped-säätiön sosiaalipedagogisen koiratoimintakoulutuksen. Jokainen tunti suunnitellaan tarkkaan ja kouluilla on omat teemat, joihin keskitytään.

Tunneilla oppiminen tapahtuu toiminnan lomassa. Koira on helposti lähestyttävä ja luotettava opiskelukumppani, jolle aremmankin oppilaan on helppo puhua. Tinka esimerkiksi kannustaa lukemaan ääneen.

Koiravierailuja varten on kysytty lupa oppilaiden vanhemmilta. Yksi kouluista on allergiavapaa, jonka takia Tinkan kanssa toimitaan pihalla. Alussa koiran läsnäoloon on totuteltu, sillä kaikilla ei ole kokemuksia koirista. Tinkan rauhallinen luonne on tehnyt koiran kanssa toimimisen helpoksi.

Koulukoira Tinka.

• Nimi: Jon Salminen