Oppilaat käsistä pidellen letkassa.

Ideaimuri

Ideaimuri on työkalu, joka sopii Liikkuva koulu -toiminnan suunnitteluun ja arviointiin yhdessä oppilaiden kanssa. Ideaimuri otettiin käyttöön Turun peruskouluissa Aktiivinen ja Turvallinen koulupäivä -hankkeen aikana. Kaikkiin Turun peruskoulujen luokkiin lähetettiin ideaimuri osallistavaksi työkaluksi. Idaimuri on ollut Turussa käytössä oppilaiden kanssa monissa asioissa, esim. kouluruokailuviihtyvyyden edistämisessä, välituntivälineiden hankinnassa jne.

Ideaimurin otsikko: esimerkiksi LIIKKUMINEN KOULUPÄIVÄN AIKANA

Koulumatkat, välitunnit, oppitunnit, kerhot, tapahtumat, retket

+

1) Mieti ja kirjoita (+) osioon asioita, jotka kannustavat sinua liikkumaan koulupäivän aikana.

2) Mieti ja kirjoita (-) osioon asioita, jotka estävät sinua liikkumasta koulupäivän aikana.

=

3) Mieti ja kirjoita (=) osioon, miten hyviä asioita voisi vahvistaa? Miten liikkumisen esteitä voisi poistaa?

?

4) Mieti ja kirjoita (?) osioon ajatuksia siitä, miten edellisen kohdan ideoita voisi käytännössä toteuttaa koululla? (Voidaan tehdä ja miettiä yhdessä)