Pilkkijöitä jäällä.

Etelä-Karjalan eräviikko vie luontoon oppimaan

Etelä-Karjalan maakunnan yhteinen eräviikko kannustaa liikkumaan ja oppimaan luonnossa. Teemaviikkoa viettämään kutsuttiin tänä vuonna kaikki halukkaat päiväkodit ja koulut.

Mikä eräviikko?

Eräviikko on Etelä-Karjalan maakunnan varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa vietettävä luontotiedon ja -taitojen teemaviikko, joka kannustaa lapsia liikkumaan ja oppimaan luonnossa. Maakunnan yhteinen teemaviikko kartuttaa mukavia luontokokemuksia, erätaitoja sekä eteläkarjalaisen luonnon tuntemusta. Eräviikko jatkaa Erähiihdon yli kuusikymmenvuotista perinnettä siirtämällä luonnossa liikkumisen innostusta uusille sukupolville.

Viikon aikana eräteema kulkee eri oppiaineiden opetuksessa, ja osa oppitunneista voi siirtyä luokkahuoneen ulkopuolelle luontoon. Eräviikon ideoita voi toteuttaa joustavasti eri-ikäisille lapsille sopivilla tavoilla. Osallistujia kannustettiin järjestämään viikon aikana myös luontoliikuntapäivä.

Eräviikkoa on vietetty jo aiempina vuosina Ruokolahden koulussa, ja hyvien kokemusten innoittamana eräviikkoa laajennettiin vuonna 2021 koko Etelä-Karjalan maakuntaan. Helmikuussa pidettyyn eräviikkoon kutsuttiin kaikki halukkaat päiväkodit ja koulut, ja mukaan ilmoittautui 26 varhaiskasvatuksen yksikköä ja 18 perusopetuksen yksikköä ympäri maakuntaa.

Osallistuminen on vapaaehtoista ja maksutonta. Teemaviikkoa koordinoivat Etelä-Karjalan Liikunta ja Urheilu ry EKLU sekä Erähiihtotoimikunta.

Yhteistä materiaalia osallistujille

Teemaviikkoon osallistuville yksiköille on tarjolla vapaasti hyödynnettävää materiaalia. Jokainen varhaiskasvatusyksikkö ja koulu rakentaa eräviikosta kuitenkin näköisensä. Monipuolisuutta viikon tarjontaan tuovat osaavien yhteistyökumppanien palvelut. Materiaaleja voi hyödyntää myös eräviikon jälkeen, ja ne ovat kaikkien nähtävissä eräviikon verkkosivuilla.

Eräviikolla on yhtenäinen visuaalinen ilme, ja teemaviikkoon sisältyy yhteisiä kisoja, joihin yksiköt voivat osallistua. Vuonna 2021 järjestettiin logo-, piirustus- ja valokuvakilpailu.

Aiheesta kiinnostuneille kouluille ja päiväkodeille järjestettiin hyvissä ajoin marraskuussa 2020 webinaari, jossa jaettiin käytännön ideoita ja toteutustapoja. Myös eräviikon jälkeen jaettiin hyväksi havaittuja toteutuksia webinaarissa tulevia eräviikkoja varten.

Viikon mittaan tunnelmia jaettiin sosiaalisessa mediassa yhteisillä aihetunnisteilla #EKeräviikko2021 ja #EKeräviikko.

Elämykset ihastuttivat

Eräviikkoa pidettiin onnistuneena ja helposti toteutettavana teemaviikkona, joka kehitti erätaitojen lisäksi yhdessä toimimisen taitoja.

– Eräviikko oli innostava ja antoi elämyksiä. Tuulen tuiverrus hiihtäessä, suojapaikka saaren takana, erilaiset jäljet olivat lapsista ihania, eräs osallistuja kuvailee.

Vaikka teemaviikkoa toteutettiin eri tahoilla, viikon koettiin myös lisäävän yhteisöllisyyttä ja tuovan uusia kontakteja.

Oppilaat laskettelemassa.

• Nimi: Lasse Heiskanen