Oppilas ja havainnollistava selkärankamalli.

Asennot haltuun -ergonomiaopas

Avoimet oppimisympäristöt peruskouluissa ovat yleistymässä Suomessa. Ne ovat uudenlaisia opiskeluympäristöjä, joiden pääteemoina ovat joustavuus ja muunneltavuus.

Perinteisiä kalusteita on vähemmän ja niiden tilalla on erilaisia ratkaisuja, kuten säkkituoleja, erilaisia istuimia, katsomoja ja sohvia. Erilaisten kalusteratkaisujen vuoksi oppilaiden opiskeluasennot ovat vapaampia ja näin voivat kuormittaa tuki- ja liikuntaelimistöä eri tavalla. Toisaalta vapaammat kalusteet antavat oppilaille mahdollisuuden liikuskella enemmän ja vaihdella asentoaan monipuolisemmin.

Asennot haltuun: ergonomiaopas opiskeluun avoimessa oppimisympäristössä -videossa tuodaan esille avointen oppimisympäristöjen opiskeluergonomiaa. Materiaalia voidaan käyttää lasten ja nuorten ergonomiaopetuksessa erityisesti alakouluissa.

Video on toteutettu Oulun ammattikorkeakoulun Fysioterapian tutkinto-ohjelman opinnäytetyönä, jonka toimeksiantaja on Tyrnävän Rantaroustin alakoulu. Opinnäytetyön ovat tehneet Niina Backman ja Elina Lääperi.

Opinnäytetyö: Asennot haltuun: Ergonomiaopas opiskeluun avoimessa oppimisympäristössä 5-6lk oppilaille

• Nimi: Niina Backman
  • Sähköposti: backmanniina00@gmail.com