Among Us -pelin hahmoja.

Among Us -trendipelin hyödyntäminen liikuntatunnilla

Among Us -nettipeli on juuri nyt supersuosittu oppilaiden keskuudessa. Mutta miten ihmeessä trendipelin voi siirtää liikuntatunnille? Sonkajärven yhtenäiskoulun liikunnanopettaja Juho Kantola kertoo kokemuksiaan pelin hyödyntämisestä.

Among Us on koukuttava murhamysteeri

Among Us -nettipeli on saavuttanut nopeasti suuren suosion. Peli on moninpeli, jota voi pelata tietokoneella tai kännykällä yhdessä kavereiden tai vieraiden nettipelaajien kanssa. Kyseessä on murhamysteeripeli, jossa aluksi arvotaan peliin osallistuvien kesken murhaaja tai murhaajia, jotka muut pelaajat yrittävät pelin kuluessa paljastaa.

Pelissä liikutaan pelialueella vapaasti: Murhaajat murhaavat muita salaa ja muut yrittävät selvittää, kuka murhaaja oikein on. Muut suorittavat samaan aikaan erilaisia tehtäviä pelialueella. Välillä pelissä keskustellaan pelaajien kesken siitä, kuka saattaisi olla murhaaja. Murhaajan tehtävänä on tietenkin hämätä muita ja ohjata epäilykset viattomiin pelikavereihin. Peli päättyy, kun joko murhaajat ovat saaneet kaikki muut pelaajat murhattua, tai kun muut pelaajat ovat saaneet kaikki pelialueen tehtävät suoritettua.

Among Us valloitti liikuntatunnit

Miten ihmeessä Among Us -peliä voi sitten hyödyntää liikuntatunneilla? Tähän kysymykseen on löydetty erilaisia vastauksia ympäri Suomen, ja ideoita pelin hyödyntämisestä on ilmestynyt nettiin ja sosiaaliseen mediaan. Yksi peliä liikuntatunneilla hyödyntänyt opettaja löytyy Sonkajärven yhtenäiskoulusta.

– Nappasin idean Among Us -peliin Facebook-ryhmästä, johon opiskelukaverini oli jakanut pelin ohjeet. Peli toimii hyvin millä vain luokka-asteella, mutta enimmäkseen olen käyttänyt sitä yläkoulun tunneilla, kertoo Sonkajärven yhtenäiskoulun liikunnanopettaja Juho Kantola.

Kantola kertoo pelin liikuntatuntiversiossa jakaneensa oppilaat ensin kolmen hengen ryhmiin, joissa he kehittelevät eri välineistä tehtäviä pelialueelle. Ennen peliä kaikkien kehittämät tehtävät käydään läpi. Tehtävissä mielikuvitus on vain rajana ja niissä voi hyödyntää esimerkiksi kuntoliikkeitä tai erilaisia pelivälineitä. Pelin alussa opettaja valitsee tai arpoo yhden murhaajan, joka murhaa muita pelaajia pelissä esimerkiksi iskemällä kahta silmää yhtä aikaa. Myös liikuntatuntiversiossa päätavoitteena on, että muut pelaajat ehtivät suorittaa kaikki liikunnalliset tehtävät ennen kuin murhaaja ehtii murhata kaikki pelaajat.

Jos murhaajan ja pelaajan katseet pelin edetessä kohtaavat, uhri jää maahan makaamaan. Kun joku huomaa ruumiin, hän raportoi siitä muille. Kuten nettiversiossakin, kaikki pelaajat kokoontuvat yhteen miettimään, kuka saattaisi olla murhan takana. Jokainen pelaaja saa kerran pelin aikana ehdottaa äänestystä, ja eniten ääniä saanut pelaaja paljastaa, oliko hän murhaaja. Tietysti myös murhaaja voi teeskennellä ja ehdottaa äänestämistä. Eniten ääniä saanut joutuu pelistä pois. Peli päättyy, kun murhaaja selviää, tai kun kaikki tehtävät on suoritettu.

– Pelissä opetussuunnitelman tavoitteet todella toteutuvat. Parasta pelissä on oppilaiden osallistaminen ja se, että he pääsevät osallistumaan pelin toteutukseen ja sääntöjen luomiseen. Hehän tuntevat pelin opettajaa paremmin! Erityisen hienoa opettajan näkökulmasta on se, että kaikki oppilaat lähtevät peliin hyvin mukaan. Opettajan tehtävä on lähinnä valvoa, että pelissä noudatetaan sääntöjä, Kantola summaa.

Yksi versio Among Us -pelistä löytyy Länsimetsän koulun verkkosivuilta.

Jutun kuva: Pixabay.

Uusimmat ideamme