Oppilaat istuvat ringissä lattialla.

Alakoulun aarreaitta kokoaa ideoita yhteen Facebookissa

Alakoulun aarreaitta on Facebook-ryhmä, jossa yli 40 000 jäsentä jakaa keskenään ideoita ja vinkkejä opetukseen. Rymässä jaetaan paljon vinkkejä myös opetuksen toiminnallistamiseen sekä liikkeen lisäämiseen. Ryhmän perustaja ja moderaattori Saara Mälkönen toivottaa hyvän mielen yhteisöön tervetulleiksi kaikki opetusalan ammattilaiset ja muutkin ryhmästä kiinnostuneet.

Alakoulun aarreaitta -ryhmä perustettiin Facebookiin vuonna 2013. Ryhmän perustaja Saara Mälkönen oli jo pitkään kaivannut yhteisöä, jossa voisi saada ja jakaa ideoita muiden opetusalan ammattilaisten kanssa. Mälkönen oli pitkään kirjoittanut blogia, jossa hän jakoi muille omia ideoitaan, mutta bloggaaminen tuntui yksipuoliselta.

– Ajattelin, että olisi mahtavaa, jos kaikille alakoulun toimijoille olisi Facebookissa yhteinen ryhmä. Idean saatuani perustin Alakoulun aarreaitan oikeastaan sekuntiakaan miettimättä. Ryhmä oli aluksi kaikille avoin ja julkinen, mutta sen suosion kasvaessa räjähdysmäisesti ryhmästä piti tehdä suljettu, Mälkönen sanoo.

Tällä hetkellä Facebook-ryhmässä on yli 40 000 jäsentä. Ryhmässä jaetaan opetukseen liittyviä vinkkejä laidasta laitaan, ja ryhmästä löytyy myös paljon vinkkejä toiminnalliseen opetukseen ja liikkeen lisäämiseen. Mälkönen kertoo, että ryhmässä on alusta asti haluttu pitää yllä positiivista tunnelmaa, eikä se ole koskaan ollut paikka, johon saa tulla purkamaan pahaa oloaan tai aiheuttamaan toisille pahaa mieltä. Ryhmän myönteinen asenne on johtanut siihen, ettei ryhmän moderointi ole Mälköselle haastavaa. Negatiivisia kommentteja tulee hyvin vähän.

– Olen hyvin ylpeä siitä, että positiivinen asenne on säilynyt, vaikka ryhmä on kasvanut valtavasti. Selvästi opetusalalla on ollut tilausta positiiviselle ja myönteiselle ryhmälle, jossa saa innostua omasta työstään sekä kysyä ja jakaa ideoita opetukseen. Alakoulun aarreaitta on edelleenkin myönteinen, kannustava ja eteenpäin vievä ryhmä, Mälkönen iloitsee.

Ryhmään ovat tervetulleita kaikki opetusalan toimijat: opettajat, rehtorit, lastentarhanopettajat tai vaikka kerho-ohjaajatkin. Mälkönen kertoo, että vaikka ryhmän nimi onkin Alakoulun aarreaitta, on ryhmässä paljon opetusalan toimijoita myös varhaiskasvatuksesta ja yläkouluista. Myös vanhemmat ja kaikki aiheesta kiinnostuneet ovat ryhmään tervetulleita.

Alakoulun aarreaitta

Uusimmat ideamme