Oman liikkumisen monitorointi voi myös opettaa teknologian käsittelytaitoja ja kriittistä ajattelua eri menetelmiä kohtaan. Aktiivisuuden määrän arvioiminen ja sen pohtiminen soveltuu paremmin vanhemmille oppilaille (4–9 lk.) tai toisen asteen opiskelijoille.
Tärkeintä ei ole numeroiden metsästäminen vaan oman liikkeen määrän ja arkiaktiivisuuden hahmottaminen erilaisina päivinä. Mittaus voidaan sisällyttää esimerkiksi liikunta tai terveystiedon oppisisältöön.
Oppilaiden älypuhelimia voi hyödyntää aktiivisuuden tai askeleiden mittaamisessa käyttäen vaikka joitain seuraavista sovelluksista:
Joskus yksinkertainen on kaunista. Askelmittarilla on helppo kartoittaa päivittäinen askelten määrä:
Aktiivisuusmittari tarjoaa askelmittaria tarkempaa tietoa aktiivisuuden intensiteetistä:
Miksi liikkuminen on tärkeää ja miksi sen määrää kannattaa arvioida, myös kouluissa?
Kysy lisää aktiivisuuden seurannasta:
Janne Kulmala, LitM, mittauskoordinaattori, LIKES-tutkimuskeskus
janne.kulmala(at)likes.fi