8 vinkkiä liikkuvaan ruokakasvatukseen

Ruokakasvatuksen teemoihin voi perehtyä myös liikunnallisten leikkien ja pelien kautta! Miltä kuulostaisi esimerkiksi aamupalaviestijuoksu, vihannesjumppa tai aarteenetsintä? Kurkkaa 8 vinkkiämme liikkuvaan ruokakasvatukseen!

Ruokakasvatusta voi opettaa ja oppia myös liikkumalla. Liikunnallisilla leikeillä ja tehtävillä voi motivoida oppilaita ruuan ääreen ja keskittymään ruokakasvatuksen teemoihin. Ruoka on konkreettinen ja oppilaita lähellä oleva päivittäinen aihe, joka tarjoaa houkuttelevaa sisältöä erilaisiin peleihin ja leikkeihin.

– Ruoka- ja liikuntakasvatuksella on myös paljon yhteisiä tavoitteita. Hyvinvointioppimisen kannalta molemmat ovat todella keskeisiä. Molemmilla voidaan tukea esimerkiksi sitä, että lapselle syntyy kipinä pitää itsestään huolta. Oman kehon arvostaminen ja myönteisen kehosuhteen syntyminen eivät ole nykyisessä maailmassa itsestäänselvyyksiä, mutta onneksi koululla ja opettajilla on mahdollisuus tämän kehityksen tukemiseen, pohtii ruokakasvatuksen asiantuntija Saila Paavola Ruokakasvatusyhdistys Ruukusta.

Paavola lisää, että liikunnallisella ruokakasvatuksella voidaan tukea lapsen luontaisia taipumuksia liikkua ja syödä. Tässä jutussa hän jakaa kahdeksan liikunnallista ideaa ruokakasvatukseen.

1. Aamupalaviestijuoksu

Tulosta Aamupalaviestijuoksuun ”salaisuudet” ja leikkaa kolme tekstipätkää irti toisistaan. Älä kerro oppilaille, että seuraavaksi käsitellään aamupalaa. Jaa oppilaat kolmeen ryhmään. Pyydä jokaista ryhmää kokoontumaan luokan takaosaan määrätyn pulpetin ympärille, ja jaa näille kolmelle pulpetille tyhjät paperit ja kyniä.

Luokan edessä on valmiiksi asetettuna kullekin ryhmälle oma ”salaisuus” eli tekstipätkä paperilla. Jokainen ryhmä lähettää vuorotellen yhden viestijuoksijan luokan eteen lukemaan ”salaisuutta”. Viestijuoksija painaa mieleensä tekstipätkän alusta muutaman sanan ja palaa taakse kirjoittamaan sanat ryhmän paperille. Seuraava viestijuoksija juoksee eteen lukemaan tekstiä eteenpäin ja pyrkien muistamaan pari sanaa lisää. Näin jatketaan, kunnes määrätty aika, esimerkiksi 3 minuuttia, on kulunut tai kunnes kaikki ryhmäläiset ovat toimineet viestijuoksijoina. Voittaja on ryhmä, joka on saanut kopioitua tekstiä eniten. Tehtävän lopuksi jokaisesta ryhmästä yksi lukee kopioidun tekstin ääneen kaikille.

Keskustelkaa viestin jälkeen:

  1. Mikä tai mitkä päivän ateriat (aamupala, välipala, iltapala) tulisivat sisältää jotakin näistä kolmesta ruoka-aineryhmästä?
  2. Miksi jokainen ruoka-aineryhmä on tärkeä?
  3. Miksi ei voi syödä vain yhtä asiaa?
  4. Miksi aamupala on päivän tärkein ateria?

Alkuperäinen idea Maistuvan koulun sivuilla

2. Vihannesjumppa

Oppilaat liikkuvat sovitulla tavalla, esimerkiksi varpaillaan, juosten tai hiipien, salissa tai ulkona musiikin tahdissa. Kun musiikki loppuu, opettaja huutaa jonkin vihanneksen nimen. Oppilaat asettuvat heti huudetun vihanneksen näköiseen asentoon ja pysyvät siinä, kunnes musiikki jälleen jatkuu.

Tehtävä sopii välitunnille, liikuntatunnin lämmittelyksi tai taukojumpaksi. Leikin avulla oppilaat tutustuvat erilaisiin kasviksiin ja niiden muotoihin.

Alkuperäinen idea Ruokatutkan sivuilla

3. Minä tykkään -leikki

Tämän liikunnallisen leikin avulla oppilaat pääsevät kertomaan toisilleen mieliruokiaan ja löytävät yhteisiä suosikkeja. Leikin avulla voidaan vahvistaa positiivisia mielikuvia ruuasta.

Oppilaat muodostavat ringin niin, että yksi oppilas jää ringin keskelle. Ringin keskellä oleva oppilas sanoo: “Minä tykkään…(esim.) appelsiinista/makaronilaatikosta/ruisleivästä”. Ne oppilaat, jotka myös tykkäävät kyseisestä ruuasta, vaihtavat tällöin mahdollisimman nopeasti paikkoja keskenään niin, että ringin keskellä ollut oppilas siirtyy ringin kehälle. Se oppilas, joka ei ehtinyt ottaa uutta paikkaa ringin kehältä, pääsee vuorostaan ringin keskelle kertomaan omasta mieliruuastaan. Paikkoja vaihdellaan, kunnes kaikki oppilaat ovat päässeet kertomaan mieliruokansa. Lisää vauhtia leikkiin saa sopimalla ruuan, jonka kohdalla kaikki oppilaat liikkuvat. Se voi olla vaikkapa: ”Minä tykkään…kouluruuasta!”

Alkuperäinen idea Maistuvan koulun sivuilla

4. Totta vai tarua -liikuntaleikki

Jakakaa luokkahuone tai esimerkiksi ulkoliikuntakenttä kahteen osaan niin, että toinen pääty edustaa vastausta ”totta” ja toinen vastausta ”tarua”. Oppilaat asettuvat aluksi luokan keskelle. Opettaja esittää joukon ruokaan liittyviä väitteitä. Oppilaat siirtyvät valitsemaanne päätyyn luokassa sen perusteella, ajattelevatko he väitteen olevan totta vai tarua. Opettaja kertoo oikean vastauksen.

Alkuperäinen idea ja valmiita totta/tarua-väittämiä Ruokatutkan sivuilla

5. ”Simo sanoo” -rentoutumisleikki

Liikettä ja lepoa sisältävä rentoutus sopii pienille oppilaille. Jokainen onnistuu ja pääsee nauttimaan siitä, mitä omalla keholla voi kokea. Lihaksia voidaan venyttää ja rentouttaa tällä ”Simo sanoo” – leikillä:

  1. Marssi suorana ja ryhdikkäänä ympäri huonetta.
  2. Juokse paikallasi.
  3. Kuvittele, että kätesi ovat puun oksia ja heiluttele niitä pääsi yläpuolella.
  4. Irvistä niin, että näytät pelottavalta hirviöltä.
  5. Kurota kohti taivasta ja yritä olla niin pitkä kuin mahdollista.
  6. Käperry tiukaksi keräksi ja yritä olla niin pieni kuin mahdollista.  

Sen jälkeen, kun oppilaat ovat venyttäneet lihaksiaan, pyydä heitä rauhoittumaan ja rentoutumaan. Pyydä heitä kuvittelemaan olevansa iso raskas eläin ja liikkumaan ympäri huonetta hyvin hitaasti. Pyydä liikkumaan niin hiljaa ja hitaasti kuin mahdollista. Pyydä lopuksi oppilaita olemaan ”nukkuva leijona” ja makaamaan lattialla niin liikkumatta ja hiljaa kuin mahdollista muutaman minuutin ajan.

Alkuperäinen idea Maistuvan koulun sivuilla

6. Hedelmäsalaatti

Oppilaat istuvat tuoleilla piirissä ja heidät nimetään hedelmien mukaan: päärynä, omena, banaani jne. Yksi leikkijöistä valitaan piirin keskelle ilman tuolia. Huutamalla esimerkiksi banaani saa keskellä olija kaikki banaanit vaihtamaan paikkaa, jolloin myös piirin keskellä pääsee yrittämään tuolin valtaamista. Se kuka jää ilman tuolia, jää keskelle seuraavaksi huutajaksi. Kun huutaja huutaa hedelmäsalaatti, kaikki iloiset hedelmät vaihtavat paikkaa. Leikkiä voi varioida leikittäväksi myös esimerkiksi elintarvikkeilla, keittiövälineillä jne.

Alkuperäinen idea Neuvokkaan perheen sivuilla

7. Kuka minä olen?

Kirjoittakaa ryhmän kanssa lapuille erilaisten kasvisten ja maitotuotteiden nimiä ja laittakaa laput koriin. Oppilas nostaa korista yhden lapun ja esittää lapussa lukeneen ruoka muille pantomiimina. Nopeimmin arvannut saa nostaa uuden lapun ja esittää pantomiimin seuraavana.

Alkuperäinen idea Ruokatutkan sivuilla

8. Ruuan reitti -aarteenetsintä

Jakautukaa kahteen ryhmään. Piilottajaryhmä kirjoittaa pienille lapuille alla olevan linkin takana olevat, ruuan reittiin kuuluvat sanat (yksi sana yhdelle lapulle). Kuhunkin lappuun kirjoitetaan myös kasvis, jonka reittiin lapulla oleva sana kuuluu. Ryhmä piilottaa laput luokkaan, sillä aikaa etsijäryhmä odottaa luokan ulkopuolella. Kun laput on piilotettu, etsijäryhmä saa tulla etsimään niitä. Kukin etsijä ottaa yhden löytämänsä lapun ja etsii luokasta muut, joiden lappu liittyy samaan kasvikseen, esimerkiksi mansikkaan. Näin muodostuneet kasvisjoukkueet järjestäytyvät rivissä vielä niin, että ruuan reittiä kuvaavat sanat ovat oikeassa järjestyksessä. Aarteenetsinnän voittaa ensimmäisenä oikeaan järjestykseen järjestäytynyt joukkue.

Lista ruuan reiteistä ja alkuperäinen idea Ruokatutkan sivuilla

Ideat on poimittu Maistuvan koulun, Ruokatutkan ja Neuvokkaan perheen sivuilta. Maistuvan koulun liikuntaideoihin voit perehtyä heidän verkkosivuillaan. Liikkuvia ruokakasvatusideoita löydät myös Ruokatutkan sivuilta valitsemalla ”Näytä hakuehdot” ja klikkaamalla ”liikunta”. Ideoihin voit tutustua myös Neuvokkaan perheen ruokakasvatuksen ideapankissa.

Saila Paavola
saila(a)ruokakasvatus.fi
Ruokakasvatuksen asiantuntija,
Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry

CAPTCHA
Vastaamalla kysymykseen varmistat, että olet ihminen.
Tiedostokoon on oltava pienempi kuin 80 MB.
Sallitut tiedostotyypit: gif jpg jpeg png avi mov mp3.
CAPTCHA
Vastaamalla kysymykseen varmistat, että olet ihminen.