Lapsi pyöräilee.

Fiksusti kouluun -ohjelma käynnistyy suositulla Koulujen Kilometrikisalla

Ulkoilu ennen koulua vaikuttaa positiivisesti lasten ja nuorten koulupäivään. Koulumatkaliikunnan hyödyt jäävät vallitsevassa poikkeustilanteessa monelta lapselta saamatta. Yksi keino lisätä arjen aktiivisuutta on huhtikuussa käynnistynyt Koulujen Kilometrikisa.

Koululaisten terveyttä ja hyvinvointia, päästöttömämpää koulumatkaliikennettä ja turvallisempia koulureittejä edistetään juuri käynnistyneen Fiksusti kouluun -ohjelman puitteissa. Fiksusti kouluun on Likesin, valtion kestävän kehityksen yhtiö Motiva Oy:n ja Pyöräilykuntien verkosto ry:n yhteinen koulumatkaliikkumisen edistämisen ohjelma, joka toimii yhteistyössä Liikkuva koulu -ohjelman kanssa. Ohjelmaa rahoittavat opetus- ja kulttuuriministeriö ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Koulumatkoilla on merkittävä rooli lasten ja nuorten päivittäisessä liikkumisessa

Lasten ja nuorten liikkumistilannetta kuvaa hyvin se, että aktiivisten koulumatkojen osuus 1–3 kilometrin pituisilla matkoilla on 78 %, mutta 3–5 kilometrin matkoilla enää 45 %. Tutkimusten mukaan osa oppilaista kulkee jopa lyhyet koulumatkat auton kyydissä.

– Lasten ja nuorten päivittäisestä aktiivisuudesta jopa puolet voi tulla koulumatkoista. Pyöräily tai kävely ennen koulupäivän alkua virkistää ja voi parantaa keskittymistä. Koulun lähialue rauhoittuu, kun lapset kulkevat autokyytien sijaan kävellen tai pyörällä. Kestävästi liikuttu koulumatka on lisäksi ilmastoteko, kertoo Fiksusti kouluun -ohjelman koordinaattori Joonas Niemi Likesiltä.

Koulumatkan pituuden lisäksi lapsen ikä ja vuodenaika vaikuttavat merkittävästi siihen, kuljetaanko kouluun lihasvoimin vai vanhempien kyydissä.

– Peruskoululaiset liikkuvat keväällä ja syksyllä suurimmilta osin kouluun kävellen tai pyörällä, varsinkin alle 5 km pituisia matkoja. Talvisin aktiivinen kulkeminen vähenee jopa 14 %. Ikä vaikuttaa myös liikkumiseen. Vielä 7.-luokkalaiset kulkevat pyörällä ja käyttävät joukkoliikennettä, mutta 9.-luokkalaisilla mopon käyttö vähentää aktiivista ja kestävää kulkemista merkittävästi, Niemi toteaa.

Nyt kun koulut ovat siirtyneet etäopetukseen, tarkoittaa se usean lapsen ja nuoren kohdalla koulumatkojen aikaisen ja välitunneilla tapahtuvan liikkumisen vähentymistä.

Huhtikuussa aloitettiinkin ylimääräinen Koulujen Kilometrikisa. Kisa on otettu vastaan innolla. Tähän mennessä siihen on ilmoittautunut 454 luokkaa ala- ja yläkouluista. Ilmoittautuneiden koulujen kautta tavoitetaan jo yli 10 000 koululaista. Vaikka kisa on jo käynnistynyt, voi mukaan ilmoittautua vielä. Koulujen Kilometrikisa on käynnissä aina toukokuun loppuun asti.