Lapset tekee tehtäviä

Ideoita oppilaiden jakamiseen ryhmiin

Mustapekkakortit

Jokaiselle opiskelijalle jaetaan pakasta sattumanvarainen kortti. Opiskelijat etsivät perheensä muut jäsenet, jotka muodostavat pienryhmän. Jos käytät Pekka-pelikortteja, voi Musta Pekka -kortin saanut valita itse oman ryhmänsä.

Palapeli

Tulosta esim. internetistä erilaisia kuvia tai leikkaa kuvia lehdestä. Leikkaa jokainen kuva palapeliksi. Jokaiselle ryhmälle jaetaan yksi palapelin pala ja hän etsii palapelin, johon pala kuuluu. Ryhmät muodostuvat kokonaisen palapelin mukaan.

Opiskelijan esineet

Jokainen tuo opettajan pöydälle jonkun oman tavaran/esineen. Opettaja ei katso niitä vielä. Opettaja jakaa tavarat ryhmiin, joiden mukaan opiskelijat jakautuvat ryhmiin oman tavaransa mukaan.

Riviin eri tyylein

Mennään riviin esimerkiksi iän mukaan, ja sen jälkeen tehdään jako ryhmiin. Muita keinoja voi olla esimerkiksi hiusten väri tummasta vaaleaan, pituusjärjestys, äidin sukunimi, oma nimi (aakkosjärjestykseen) jne.

Liiku tilassa

Oppilaille jaetaan laput jossa on erilaisia liikkumistyylejä. Heidän tehtävänään on liikkua tilassa kyseisen adjektiivin mukaan ja löytää samalla tyylillä liikkuvat.

Kivi, sakset, paperi

Kaikki ovat alkuun vaikka kanoja ja kulkevat kyykyssä. Kohdatessaan toisen pelaajan on tehtävänä pelata kivi, sakset ja paperi – peliä. Voittanut saa nousta gorillaksi. Gorillana ollessa kävellään kuin gorillat ja jos tavataan toinen gorilla, taas pelataan. Jos häviää, pysyy samana (tai muuttuu taas kanaksi), jos voittaa, pääsee ihmiseksi. Ryhmät muodostuvat sitä mukaa, kun tulee ihmisiä.

Löydä pari narun päästä

Tarvitaan hyppynaruja puolet siitä määrästä, mitä oppilaita on (esim. 8 oppilasta, 4 hyppynarua). Hyppynarut on punottu ristiin rastiin keskeltä ja oppilaiden tehtävä on selvittää se ja löytää pari narun toisesta päästä.

Toiminnallisen opetuksen ideat ovat osa Annamari Jetsun pro gradu -tutkielmaa, joka valmistuu keväällä 2017.