Oppilaat tekemässä tehtävää ulkona seinää vasten.

10 askelta kohti toiminnallisempaa ja liikkuvampaa kouluarkea

1. Yksinkertaisuus on valttia! Tunti liikuntaa päivässä koostuu esimerkiksi kuudesta kymmenminuuttisesta tai sitä useammasta lyhyemmästä jaksosta. Taukoliikunta kesken pänttäämisen virkistää niin opettajaa kuin oppilaita.

2. Innostu! Mieti omia kiinnostuksenkohteitasi ja hyödynnä niitä opetuksessasi. Oletko innokas maalaaja tai ehkä näyttelijä? Osaatko soittaa jotain instrumenttia? Esimerkiksi draaman ja kuvataiteen keinoin voi rikastaa monia oppitunteja ja niistä tulee paljon aktiivisempia.

3. Ole luova! Organisoikaa kollegan kanssa oppiainerajat ylittävä teemapäivä tai -retki vaikka arvottujen oppiaineiden kesken ja päästäkää luovuus valloilleen! Esimerkiksi kotitalous + biologia = ravintoarvojen tutkimista, sadonkorjuuteemaa, lähiruokaa jne., englanti + matematiikka = oppitunti vieraalla kielellä, museovierailu, aiheeseen liittyvän dokumentin katsominen ja siitä keskusteleminen ym.

4. Hyödynnä oppilaiden kiinnostuksenkohteet ja osaaminen opetuksen toiminnallistamisessa. Onko ryhmässä innokkaita palloilijoita? Voisiko perinteisen viittaamisen korvata osan aikaa tunnista palloa heittämällä ja vastaanottamalla?

5. Havainnoi omaa arkeasi ja mieti, millaisia valintoja teet itse omassa työssäsi antaen samalla esimerkkiä oppilaille ja kollegoille. Käytätkö portaita hissin sijaan? Onko edes osittainen työmatkaliikunta osa päivärutiinejasi?

6. Tutki kouluympäristöä uusin silmin. Portaat, ikkunalaudat ja seinänvieruspenkit ovat oivallista työtilaa esimerkiksi juoksusanelua, QR-koodien etsimistä tai ryhmätyötiloja varten. Myös suuria aulatiloja ja pihan liikuntatelineitä kannattaa käyttää oppituntitarkoitukseen.

7. Vie ryhmäsi pihalle! Organisoi oppituntisi (säävarauksella) ulos. Hyödynnä koulun pihaa haluamallasi tavalla, mutta usein jo ulkoilma riittää aktivoimaan oppilaat. Ulkona opiskellessa esimerkiksi tabletit ja puhelimet toimivat vihkoja paremmin.

8. Haasta oppilaitasi tutkimaan kouluympäristöä ja siihen liittyviä asioita. Keskustelkaa, millaisia liikunnallisuutta lisääviä elementtejä he haluaisivat ja ottakaa heidät mukaan suunnittelutyöhön.

9. Mieti itseäsi oppilaan asemassa ja kysy itseltäsi: viihtyisinkö itse omalla oppitunnillani? Koulutyön ei pidä olla sirkusta ja alati muuttuvia asioita, mutta oppiminen on tehokkaampaa innostavassa ilmapiirissä.

10. Uskalla kokeilla, mokata ja yrittää uudestaan. Uusiin rutiineihin tottuminen vie aikaa ja toiminnallisuus lisääntyy pienin askelin.

Uusimmat ideat